Nyt samarbejde baner vej for global e-handel

Det nye samarbejde mellem TikTok og Shopify gør det muligt for brugere at købe de produkter de ser på TikTok direkte i appen. Sidste år var TikTok den mest downloadede app og mange ”TikTok produkter” er blevet ”opdaget” af folk der bruger appen – hvilket har resulteret i massekøb fra forbrugerne. Fra hudpleje til de berømte ”TikTok leggings” har appen haft magten til at influere populære shopping tendenser.

Samarbejdet drager nytte af dette aspekt i TikTok appen og giver forhandlere mulighed for at tilføje shopping faner på deres profiler. Således kan de synkronisere deres produktkataloger med appen, og lave små online butikker der opfordrer brugere til at købe produkter, de har set i videoer på TikTok.

Samarbejdet begynder med en testperiode i USA og Storbritannien og bliver rullet ud til forhandlere i Canada i de kommende uger, før det dernæst bliver præsenteret på andre markeder. Kylie Jenner er en af de første forhandlere der får adgang til tjenesten ved at sælge sine kosmetikprodukter direkte på TikTok. Forhandlere kan anmode om at deltage i konceptet.

Derudover vil Shopify forhandlere have mulighed for at bruge deres produktlinks til at tagge produkter i deres TikTok videoer, hvilket vil gøre det muligt for brugere at klikke på de taggede produkter og blive henvist direkte til forhandlerens online butikker for at foretage et køb.

Sidste oktober samarbejdede TikTok med Shopify for første gang og i den forbindelse fik Shopify forhandlere mulighed for at lave, køre og optimere deres TikTok annoncer gennem Shopifys system ved brug af TikToks pixel. Det nye samarbejde tager tingene videre og udvider de e-handelsmuligheder der er på TikTok appen.

Blake Chandlee, præsidenten for Global Business Solutions hos TikTok, udtalte: ”TikTok er unikt placeret i midten af brugerindholdet og handel, og disse nye løsninger gør det endnu lettere for virksomheder i alle størrelser, at skabe engageret indhold der leder forbrugerne direkte til deres digitale købssted.”

I denne uge har Facebook også offentliggjort at annoncer i Instagrams Shop tab nu vil være tilgængelige efter succesfuld testning, hvilket skaber en ny måde for brands og detailhandlere at nå ud til folk der er klar til at købe. Tidligere har Facebook ligeledes tilføjet e-forretninger på både WhatsApp og Facebook Marketplace.

Opsummering

Dette samarbejde er et skridt tættere på kollapset af den klassiske salgstragt, da annoncering og handel er blevet fusioneret med globale digitale platforme, hvilket har skabt de nye vækstmotorer for e-handel. Disse platforme er blevet ”de nye lande”, hvor folk lever deres liv, med flere brugere end lande har borgere, og de fortsætter med at tilbyde nye måder for brands at sælge direkte til forbrugere i stor skala.

Læs mere her:

Adweek / AdAge / TechCrunch

Hvis du er i tvivl om hvad der er rigtigt for dit brand, eller hvordan du kan tage de rigtige forholdsregler, så tøv ikke med at række ud til Digital Director, Digitalt Bureau, Steffen Nyholt Petersen steffen.petersen@mindshareworld.com