Tech-giganterne pruster som aldrig før, og ligger i stødet på hinanden i jagten om at blive den næste alfahan.

De seneste udmeldinger lyder på et udvidet storyformat på Instagram, TikTok der prøver kræfter med annoncering, LinkedIn kaster sig over ’Effective Ad Targeting’, Clubhouse lancerer Android version og sågar kan du nu tilpasse din Messenger-chat.

Giganterne kaster om sig, og det har aldrig været sjovere, at være bruger af de sociale medier. Både privat og kommercielt.

Bevægelighed i stories og reels

Instagram fortsætter produktudviklingen, og træder nu ind i en æra, hvor videoformatet kommer til at spille en afgørende rolle.

Live undertekster – som jeg kan lide at kalde dem – er nu muligt. Det du siger, bliver transskriberet. Det er næsten for godt til at være sandt.

Den nye tilføjelse bliver tilgængelig når du laver stories og Reels’. Tilmed kan du ændre skrifttypen og farven, så det bliver tilpasset til dit brand.

Men ligesom alt IT, er det ikke fejlfrit. Så inden du går ud og poster, så dobbelttjek at din tekst og hvad du siger, matcher. Den nye feature er endnu ikke tilgængelig i alle lande, men vil gradvist blive tilgængelig verden over.

TikTok-toget kører fortsat – næste stop: annonceland

TikTok, TikTok og atter TikTok. Har vi da ikke snart hørt alt, hvad der skal høres om det sociale medie? Næppe.

Det har længe været uvist, om TikTok ville gøre det muligt for annoncører at annoncere på det sociale medie. Det er nu en mulighed, og det kommer med hastige skridt. I Mindshare har vi fået tidlig adgang til annonceformaterne.

I kølvandet ligger eCommerce features, som bl.a. spænder over in-feed shopping, dynamiske produktannoncer, bannere og showcases.

Ram brugerne hvor det gør ondt i pengepungen

LinkedIn kommer med den perfekte guide til dig, som ønsker at ramme bredt. Faktisk har de kreeret en infografik der bl.a. viser, hvordan du til- og fravælger inden for virksomheder, brancher, jobtyper, jobniveau, erfaring og interesser.

Vi kender det i forvejen.

Det spændende i det her er, at LinkedIn giver dig en hånd med på vejen. Faktisk skal størrelsen i din målgruppe for den pågældende kampagne være mellem 60.000 – 400.000 for at være ideel.

Endelig lanceres Android version af Clubhouse

Clubhouse har annonceret, at en Android-version er på vej. Allerede nu kan du downloade appen, men man skriver sig op og modtager en mail, når det er klar i ens pågældende land. Det er på vej, og er allerede udrullet i USA, England, Canada, Australien og New Zealand.

https://twitter.com/Clubhouse/status/1392870764320333827?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1392870764320333827%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.falcon.io%2Finsights-hub%2Findustry-updates%2Fsocial-media-updates%2F5-social-media-news-stories%2F

Messenger visualiserer oplevelsen

Der sker meget hos Facebook Inc. Først rygter om et Clubhouse lignende format, nu teases der yderligere for bland selv slikket på Messenger.

Nu er det muligt – for dig som privatbruger – at personliggøre og visualisere dine Facebook-chats og opfriske din oplevelse. Du kan besvare beskeder med billeder og/eller videoer, strukturere dine samtaler ved at arkivere, og det har i noget tid været muligt at optage lydbeskeder via en håndfri funktion.

Det vil også komme til Instagram Direct.

Branchen er i konstant udvikling og man skulle tro, at tech-giganterne har trukket det sidste nummer i idegeneringen. Nye formater kommer til, tendenserne skifter og ligeledes gør brugernes behov. Tag på opdagelse i de seneste funktioner, som forhåbentligt baner vejen for bedre brugeroplevelser og ændrer vores opfattelse af de sociale medier.

(Kilde: Falcon.io)

Er du interesseret i at høre mere eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Head of Paid Social, Morten Gram, Social Media Bureaumorten.gram@groupm.com