Så er der røre i influencer-andedammen igen.
Det er nok ikke gået mange forbi, at der de sidste uges tid har raseret en offentlig kontrovers omkring influenceren Fie Laursens annoncer for Sugardating-siden ’Todayters’, som hun reklamerer for på sin Instagram-profil med 340.000+ følgere.
Debatten går på, hvorvidt det er acceptabelt, at reklamere for sådanne virksomheder til unge mennesker, som Fie Laursens følgere i høj grad består af. I annoncerne nævner hun bl.a., at man på hjemmesiden kan sælge sine brugte trusser, og at man kan tjene op til 300.000 kr. på at sugardate.
Flere kendisser og influencere har markeret sig i debatten, hvor mange bestemt ikke mener, at det burde være lovligt at reklamere på den måde, som Fie Laursen gør. Kontroversen går her på selve opfordringen til at sugardate, mere end det handler om kritiske holdninger til at Fie Laursen selv sugardater.
Den åbenlyse problematik er normaliseringen og opfordringen til Sugardating, der ifølge Red Barnet ligger tæt op ad prostitution. Derudover er eksempler som dette skadende for hele influencer-branchen, og er med til at give influencere ry for at være utroværdige, useriøse og utilregnelige. Det kan selvsagt have en negativ afsmittende effekt på virksomheder, der overvejer at give sig i kast med Influencer Marketing.
Det mindre åbenlyse er, hvad der helt konkret skal til for at vi kan forhindre lignende sager fremadrettet. For en ting er, at det er uetisk og uforsvarligt. Men en anden ting er at vi som branche også må tage ansvar for, at influencer-begrebet ikke bliver ved med at undergrave sig selv ved ekstreme sager som denne, der vitterligt hører til mindretallet. For der laves masser af exceptionelt influencer indhold, hvor influencere tager deres ansvar seriøst. Men for de influencere, der ikke kan leve op til dette, bør vi sætte ind og lave nogle retningslinjer.
Senest har Dansk Journalistforbund markeret sig i sagen ved at fremsætte 13 retningslinjer for at komme ønsket om yderligere regulering af influencer-branchen til livs. Her vil der konkret være tale om en mærkningsordning der viser, om den enkelte influencer er etisk ansvarlig. Retningslinjerne kræver f.eks. at influencere skal gøre opmærksom på, hvis de retoucherer deres billeder på en måde, som ændrer proportionerne på deres krop, samt at vise ekstra hensyn, hvis de har mange følgere under 24 år.
Retningslinjerne er bestemt et skridt i den rigtige retning. Men eftersom de endnu ikke kan håndhæves, er det tvivlsom, hvor meget effekt de reelt kommer til at få.
For at vi kan komme problemet til livs skal lovgiverne i gang. Som bureau eller virksomhed kan vi være nok så selektive i vores udvælgelse af influencere som samarbejdspartnere, men vi kan ikke styre de virksomheder, der prioriterer visninger fremfor etisk forsvarlighed. Politikerne bør derfor udarbejde et lovforslag, der forbyder influencer-annoncer i bestemte industrier over for unge målgrupper ganske som vi kender det med annonceringsforbuddet for tobak og alkohol. En skærpning her burde som minimum bestå i at forbuddet gælder for influencere, der har x antal/x andel følgere under 18 år for at sikre, at de helt unge forbrugere beskyttes mod sådanne indhold. I Norge har man taget problematikken alvorligt og har forbudt influencer-annoncer for f.eks. plastikkirurgi, så hvorfor skulle dette ikke også kunne indføres i Danmark?
Derudover bør Instagram, der er Danmarks største influencer-platform (Analyse af influencer-markedet 2020, Mindshare), også tage langt mere ansvar, end hvad der hidtil er set. Indtil videre har Instagram forholdt sig bemærkelsesværdigt stille, og har ikke haft en holdning til sagen eller grebet ind, selvom mange Instagram-brugere har anmeldt Fie Laursens indhold for at være upassende.
Netop fordi Instagram har magten til at bestemme hvilket indhold, de vil bringe på deres platform, burde de forbyde, eller som minimum begrænse, visse former for indhold for at beskytte unge forbrugere.
Det er altså på tide, at både politikere og Instagram sætter ind for at forhindre, at influencere (hvor få det end gælder) fortsat kan reklamere for virksomheder indenfor sensitive kategorier til unge mennesker.
I min kommende bog ”Giv dit brand en personlig stemme”, der handler om strategisk brug af Influencer Marketing, kan du læse meget mere om udvælgelsen af de rette influencere, hvad man skal være opmærksom på, når man indgår influencersamarbejder, og hvordan man undgår de mest gængse faldgrupper.
Bogen udkommer til september 2020.