Black Friday – virksomhedernes fest eller flop? Det bestemmer du faktisk selv. Og hvis ikke din virksomhed allerede er klar til den største shoppedag i år, så er der god grund til at komme i gang sådan cirka nu.

Vidste du eksempelvis, at

  • 95% af forbrugerne kender til Black Friday?
  • 31% af forbrugerne har planer om at handle på Black Friday?
  • 23% af forbrugerne har udskudt køb på grund af Black Friday?
  • 51% af forbrugerne forventer at handle i en dansk netbutik på Black Friday?

Kilde: FDIH Analyse 2018

Inden vi går ordentligt i gang, må jeg tilstå at denne Black Friday-artikel kommer til at fokusere udelukkende på online virksomheder, men lur mig, om ikke den lokale tøjekspert eller sågar brugsforening, kan få en ting eller to ud af artiklen ligeså.

Black Friday salget starter kl. 00.00

You snooze you lose. Kampen er hård når Black Friday løber af stablen, og du har garanteret ikke lyst til at tabe kunder på grund af dårlig timing. Tal viser, at folk sidder klar ved skærmen på slaget tolv, så vær sikker på, at alt er sat op til at rulle fra første minut. Der er godt gang i Black Friday-nethandlen d. 29. november frem til ved 3-tiden hvor trafikken står mere eller mindre stille indtil den atter tager fat ved 6-tiden om morgenen. Så hvis dit marketingbudget er knapt, kan du med fordel slukke for annonceringen de timer der alligevel ikke er meget aktivitet.

Forvent ikke nødvendigvis at tjene penge på Black Friday

Black Friday er en kompliceret størrelse, for uanset om man bryder sig om dagen eller ej, er butikkerne nødt til at være med på udsalgsbølgen. For hvis ikke de er, finder kunderne en anden butik at handle i, der kører med Black Friday-tilbud.

Det vigtige er, at du inden du sætter en vare på tilbud, regner din smertegrænse ud på produktet. Er du i færd med at tabe penge på et produkt? Når din smertegrænse er sat og tilbuddet er online kan du begynde at arbejde på mersalg. Det kan være, at en kunde har købt en computer til spotpris på din netbutik. Her kan du så efterfølgende sende e-mails eller udforme Facebook retargeting kampagner med fokus på en computertaske, Microsoft Office pakken, ekstra kabler eller andet som supplerer købet foretaget på Black Friday, men som du i tiden efter Black Friday kan sælge til fuld pris – og med fortjeneste.

Husk Cyber Monday!

Selvom Black Friday konceptet hersker online, er det faktisk slet ikke tiltænkt online-shopping, men derimod vilde tilbud i de fysiske butikker. Derfor lød startskuddet for Cyber Monday tilbage i 2005 for online shopping og det er siden da vokset til at være årets største online shoppedag på verdensplan. Herhjemme kan man sige, at Black Friday først rigtigt har taget fart de seneste år og altså noget senere end i USA, hvor Black Friday har eksisteret siden 1952. Det samme gør sig gældende med Cyber Monday, hvorfor Black Friday fortsat er den største shoppedag både på og udenfor nettet. De kloge vil sige, at du som onlinebutik skal lægge din energi, hvor der er størst salgspotentiale, og til det er jeg enig. Men hvor det største potentiale findes kan du bedst selv finde ud af. Nok er der flere købere på Black Friday, men mon ikke der er tilsvarende flere sælgere og tilbud som du skal kæmpe for opmærksomheden mod? Har du ualmindeligt skarpe tilbud eller et stærkt brand og domæne kan du sikkert godt tage kampen op på Black Friday. Men har du en mindre virksomhed, kan det måske betale sig for dig, at gemme kræfterne til Cyber Monday.

Og så er der selvfølgelig muligheden for at satse på begge dage! Har du budgettet hertil, kan du med fordel gøre dette. Det vil potentielt kræve lidt weekendarbejde, men hvis du tager dig tid til at analysere på Black Friday-festens afkast –  hvad der virkede og hvad der ikke gjorde, hvilke annoncer folk bed på og så videre, så står du med en skarpladt marketingpistol, klar til at kæmpe om de dyrebare Cyber Monday-kunder.

 

Fra Black Friday til Black week?

Lidt overraskende faldt omsætningen på Black Friday faktisk med 8% fra 2017 til 2018. Spørger man Jeppe-Juul Andersen, direktør i Nets udtaler han at ”Det formentlig er et udtryk for, at mange butikker i 2018 havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage” og altså nærmere holdte Black Week end Black Friday.

Dette fænomen bekræfter Thomas Jensen fra QuickPay der om Black Friday 2018 fortalte: ”Det er tydeligt, at Black Friday fortsatte hen over weekenden. Sammenlignet med en almindelig weekend har der været ca. dobbelt så mange transaktioner lørdag og søndag som normalt.”

Overvejer du at sprede dine tilbud over hele ugen og lade Black Friday erstatte af Black Week kan der være fortjeneste at hente. Power var eksempelvis en af de butikker der sidste år startede deres Black-tilbud allerede om torsdagen.

”Det initiativ blev der taget fantastisk godt imod. Natten til fredag tredoblede vi antallet af besøgende på vores hjemmeside ift. sidste år – og havde 50 pct. flere transaktioner. For hele dagen omsatte vi online for det, der svarer til mere end 20 dages omsætning. Det er en stigning på 24 pct. ift. sidste års Black Friday og ny all-time-rekord for POWER,” fortalte Jesper Boysen, direktør hos POWER.

 

Black Friday 2019!

I den snarligt kommende Black Friday uge forventes der – ifølge Pricerunners prognose – en stigning i omsætning på 20-25% i forhold til 2018. Black Friday forventes stadig at blive årets største udsalgsdag, men det nye dette år er, at november vil overtage positionen som årets største shopping måned, hvor det tidligere var julemåneden december. I år har det også noget at sige, at det er lønningsdag på Black Friday, så det kommer til at starte julegavehandlen.

Udover at der forventes ny Black Friday rekord, så regner 35% af danskerne ifølge FDIH med at benytte sig af tilbud, hvilket er en stigning på 3 procentpoint i forhold til 2018 – og beløbet de vil bruge forventes at stige eksplosivt i år sammenlignet med sidste år. 6 ud af 10 forbrugere vil købe varer for minimum 2000 kr., hvilket er dobbelt så mange personer som sidste år. Hver femte har tænkt sig at bruge mere end 5000 kr., hvorimod kun 12% forventes at bruge mindre end 1000 kr.

 

Netbutikkerne i Danmark forventes at få endnu flere besøgende end sidste år, da 59% af shopperne har planer om at handle i danske netbutikker, hvilket er 3 procentpoint flere end sidste år. En interessant observation er dog, at det går den modsatte vej når det gælder de fysiske butikker, for hvem blot 43% forventer at handle ind i modsat 45% sidste år. Dette skyldes sandsynligvis internettets bekvemmelighed og at folk gerne vil slippe for det kolde og våde vintervejr.

 

Gentag succesen

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hvert år. Hvis du har haft succes med dit Black Friday-salg, kan du med fordel genbruge din strategi til næste år. Du troede måske op til Black Friday, at det var de dyre produkter med store besparelser der ville tiltrække købere, men erfarede at det var de mindre produkter der blev solgt flest af. Den erfaring kan du bruge til næste års Black Friday-ræs og skrue op for det, der fungerede året forinden. Og har du sat tracking op på din side, har du uvurderlig viden omkring dine kunder og deres adfærd. Du kan eksempelvis samle en pulje af de, der har foretaget et køb i din netbutik, eller som har været særligt længe på din side på Black Friday. En sådan pulje af mennesker er garanteret mere tilbøjelige til at købe hos dig næste gang der er Black Friday, og du kan med fordel bruge dine annonceringskroner dér, hos folk der allerede har købt eller udvist stor interesse for dine produkter.

Huskede du også at fejre Singles day?

Vil du vide mere? Skriv endelig til vores Paid Social specialist, Kristine Pedersen, Kristine.Pedersen@groupm.com