YouTube har valgt at tage kampen op mod musik- og podcast streaming, som vi kender det og lancerer lydannoncer. YouTube Audio Ads. Det er platformens første annonceformat uden en videokomponent og designet til udelukkende at ramme brugerne i øregangen.

Ambitionen er at øge annonceomsætningen  

YouTube vil øge annonceomsætningen med annoncer, der udelukkende baseres på lyd. Det nye annonceformat vil bestå af 15 sekunder lange annoncer, og de vil blive afspillet for brugere, der lytter til musik eller podcasts gennem YouTube, men altså ikke har deres øjne fokuseret på skærmen. Alt sammen gennem en VoiceOver, hvor der også kan indgå et statisk billede eller simpel animation. Lydannoncer er nu i beta og kan købes via auktion med Google Ads og Display & Video 360 på basis af pris pr. tusinde.

Da folk har brugt mere tid derhjemme, mener YouTube at disse annoncer er rettet mod det stigende antal brugere, der måske har indhold, der afspilles i baggrunden og som lejlighedsvis kigger på skærmen.

Musikstreamingen på platformen er på et all-time high, hvoraf 50% af de aktive brugere, der bruger musik, gør det i mindst 10 minutter dagligt, og 2 milliarder af de aktive brugere ser mindst én musikvideo hver måned. YouTube Premium brugere er relativt små og ligger på 30 millioner (og stiger til 35 millioner brugere, der benytter sig af den gratis prøveperiode).

Bred mulighed for filtrering

YouTube har også annonceret lanceringen af dynamiske musikopstillinger, som giver muligheden for at målrette mod platformen ved at finde den ideelle blanding af indhold til både dit brand og målgruppe. Opstillingerne kan filtreres efter genrer som K-pop, latinmusik eller top 100-hitlister. Faktisk kan det også filtreres efter interesser (f.eks. fitness). Selvsamme filtreringsmuligheder, budstrategier og sikkerhedsfunktioner, der i øjeblikket er tilgængelige for videoannoncer, vil være tilgængelige for lydannoncer.

Ifølge YouTube kørte 75% af de målte lydkampagner under testning af det nye annonceformat et markant løft i brandkendskabet. Det vil give annoncører en ny mulighed for at bruge lyd, som det primære middel til at kommunikere deres budskab og nå ud til og engagere brugerne i øjeblikke, hvor de tager en mere passiv tilgang til indholdet. Virksomheden siger også, at fordelene ved lydannoncer er effektiv rækkevidde til en lav pris, forenklet mediekøbsproces, forbedrede målretnings- og målefunktioner samt lavere produktionsomkostninger.

Da YouTube er en videoindholdsplatform, bliver det er interessant at se, hvordan det nye annonceformat tager form. De håber, at line-up opdateringen og den gratis prøveversion vil få brugere til at betragte YouTube som en musikplatform i fremtiden. I øjeblikket er det stadig en videoplatform med lydfunktion, så det vil være interessant at se, hvor meget de kan konkurrere med rene musikplatforme som f.eks.  Spotify i fremtiden.

Vil du høre mere er du velkommen til at kontakte Senior Programmatic SpecialistDigitalt Bureau, Kent Rygaard, kent.rygaard@groupm.com.

For yderligere læsning

Search Engine Journal | The Drum | Campaign | Google