Dette blogindlæg giver dig et resumé af de nyeste udviklinger inden for de sociale medietrends. 

Antallet af brugere

Som annoncør er det bestemt ikke irrelevant at holde sig opdateret på, hvordan brugerstrømmene fordeler sig på de forskellige medieplatforme over de forskellige markeder. Facebook er fortsat den platform, som varetager den gule førertrøje, hvis man ser på det sociale netværk som et stort cykelløb. Her følger Instagram trop, når man ser på antallet af månedlige brugere, der bliver spået til at stige med 11,4% i 2019. Instagram forbliver i positionen som det hurtigst voksende sociale netværk på verdensplan. Brugervæksten på Facebook forventes dog at falde på tværs af flere markeder som følge af dalende popularitet.

Antallet af brugere på Twitter forholder sig uændret, hvorimod Snapchatbrugere er spået til at falde hovedsageligt på grund af et faldende brug i USA. På trods af et faldende forbrug på det amerikanske marked ser vi til gengæld en høj penetration på det nordiske marked, hvor Norge, Sverige og Danmark ligger i Top-4 over listen af flest Snapchatbrugere.

 

Sådan startede første halvår

Facebooks årlige f8 konference dominerede mange nyhedsoverskrifter i starten af 2019. Med reference til et tidligere Mindshare blogindlæg, hvor Libra og Calibra bliver mere nøgternt beskrevet, er det stadig uvist, hvilken betydning de kommer til at have på omverdenen. Lanceringen bygger på udviklingen af blockchain-teknologi, men hele blockchains raison d’être er at udfordre den måde, virksomhedernes kapitalisme, og virksomheder som Facebook, tjener penge på. Hvad hvis Facebook kunne være både butikken og kasseapparatet? Hvad hvis de ikke længere bare introducerede brugere til andre købmænd, men også blev en digital markedsplads, der understøtter disse købmænd? Hvad hvis de ikke udelukkende kunne indsamle sociale data, men også historisk købe data? Det er dog stadig uvist, hvilken betydning de kommer til at have, og hvilke potentielle risici, der er forbundet med projektet, men vi følger nøje med i udviklingen.

 

Snapchats første topmøde 

Et andet topmøde, som stjal overskrifter, var Snapchat, der for første gang nogensinde afholdt sit topmøde med andre partnerselskaber. Det løb af stablen den 4. april 2019. Det markerede et stort skridt for firmaet, som historisk set har været hemmeligholdt med hensyn til deres vision og praksis. For marketingsbranchen var der flere lanceringer, som var relevante. Som annoncør vil man formentlig være mest interesseret i lanceringen af Snap Audience Network, som forventes at blive udrullet senere på året. Hvis navnet lyder bekendt, er det fordi, det ligger i tråd med Facebooks Audience Network. I samme grad tillader Snapchats annonceplatform andre annoncører at købe annoncer, der kan køre på tværs af apps fra andre partnerselskaber ved brug af de samme målretningsværktøjer. Målet med denne lancering er at hjælpe Snapchat med at appellere til et større publikum af annoncører uden nødvendigvis at skulle øge sin brugerbase.

 

Twitter begrænser politiske tweets

I juni 2019 begyndte Twitter at begrænse rækkevidden af ​​tweets af politisk karakter og tweets af offentlige personer, som bryder det omkringliggende samfunds retningslinjer. Markerede tweets forbliver på platformen, men en grå boks vil blive vist før tweeten, og brugerne er derfor nødsaget til at klikke igennem den for at se tweeten. Twitter melder i den forbindelse ud, at denne funktion tillader disse typer tweets at forblive på ”offentlig grund,” hvor de ikke risikerer at blive promoveret andre steder. En erklæring frigivet af Twitter kommer ind på, at de med indsatsen fokuserede på at beskytte sundheden ved det amerikanske valg i 2020 og bestræbelserne på at reagere på opioidkrisen.

 

Ovenstående lanceringer er blot få eksempler på den magtfulde rolle, sociale medier spiller i det politiske liv og vil fortsætte med at have. Ligesom Facebook er Twitter blevet smidt under bussen for medvirken til spredning af ​​”fake news” og for at blande sig i politiske valg på platformen. Dog har Facebook og Twitter på ihærdig vis arbejdet hårdt på at overbevise omverdenen om, at de tager datasikkerhed alvorligt ved at arbejde mere med en ”privacy” fokuseret vision. Indtil videre har året budt på spændende lanceringer og nyheder med stor relevans for annoncører. Det bliver spændende at følge med i, hvad resten af året byder på.

Har du spørgsmål til blogindlægget, eller er du nysgerrig på at høre mere. Skriv til vores Paid Social Specialist, Kristine Pedersen på: Kristine.pedersen@groupm.com