Adblocking bliver et større og større fænomen. I fremtiden vil online brugere have noget for deres tilstedeværelse, uanset om det drejer sig om at se online reklamer eller deres bidrag til sociale netværk.

Vi kender det allerede lidt fra spil på mobilen. Her kan man opleve at blive tilbudt ”ekstra liv” eller ”flere spillepenge”, hvis man accepterer at se en reklame.

I dag er online brugere alt andet end passive tilskuere. Folk deler og liker det, som de føler har værdi for dem, og de ignorer alt det de ikke gider se på – og ofte er det reklamer.


Adblocking i fremgang

Vi oplever i større og større grad at folk benytter sig af såkaldte adblockers.
Blokering af online reklamer kan i dag nemt aktiveres igennem flere antivirus programmer og adskillige web-browsere. Der findes nu adskillige webbrowsere, hvor folk kan installere adblockers igennem et plugin bl.a. Chrome, Firefox, Safari, Brave og andre.
Der kan være flere grunde til, at folk blokerer reklamer. Udover at reklamer kan være forstyrrende, så er der også mange der oplever, at websites loader hurtigere.


Medierne svarer igen med blokering af brugere

Men medierne svarer igen. Nogle af de store websites er begyndt at svare igen ved at nægte folk adgang, hvis de har en adblocker aktiveret. Spørgsmålet er, om dette er løsningen i det lange løb?

Mange medier prøver dog også at tilpasse sig ved at droppe reklamer, der forstyrrer for meget. I dag er der stor enighed i reklamebranchen om at undgå visse banner-formater, fordi disse generer folk for meget. Hos Mindshare er vi ligeledes fortalere for dette, bl.a. gennem vores engagement i Coalition for Better Ads.

 

En tredje vej med hjælp fra en ny teknologi

Allerede i dette øjeblik er der nye teknologier på vej, som vil forsøge at gøre det mere værdifuldt for folk at se reklamer, sådan at de helt frivilligt deaktiverer deres adblockers.
Blandt disse nye teknologier finder vi webbrowseren, Brave, der skønnes at have 1-2 mio. brugere.
Brave-browseren vil benytte sig af blockchain teknologi til at holde styr på folks aktivitet og transaktioner. Med denne teknologi kan Brave give brugeren en bid af kagen og betale brugeren for dennes opmærksomhed. Denne betaling vil komme til at foregå i en online valuta, der hedder Basic Attention Token (BAT), der er en valuta tilsvarende til Bitcoins. Brugerne vil så for disse virtuelle penge kunne købe sig til forskellige services på Brave platformen.
Brave-browseren og deres valuta BAT har fået masser af medvind i sejlene henover sommeren.
Brave indhentede 35 mio. dollars i finansiering på kun 30 sekunder under deres ICO (initial coin offering) d. 31. marts 2017. Det er bestemt også et stærkt hold der står bag Brave projektet. Her finder vi bl.a. en af grundlæggerne bag webbrowseren Mozilla Firefox, Brendan Eich. Der er således stor tillid til, at Brave vil lykkedes med projektet.


Et unikt koncept

Der er dog ingen tvivl om, at det bliver en hård kamp, hvor der skal vindes markedsandele fra giganten Google Chrome og de andre spillere på markedet. Om det lykkedes vil kun fremtiden vise, men selve konceptet med at betale brugeren for dennes opmærksomhed kommer vi ikke uden om. Der er tale om en unik og fremsynet ide i en tid hvor reklamer i stor grad må tilpasse sig brugerne. Der findes ligesom Brave-browseren lignende teknologier, hvor brugeren får en bid af kagen, bl.a. indenfor sociale medier (f.eks. Steem netværket).

Fremtidens digitale verden bliver, tro det eller ej, endnu mere fragmenteret end det vi kender det i dag. Og  i forvejen er der jo rigeligt at holde styr på for den digitale Marketing Manager.
Netop fordi moderne digital markedsføring er så fragmenteret, er det en god ide at have en solid rådgiver ved sin side.