Irritation mod reklamer er stigende
Størstedelen af indholdet på internettet er muliggjort i kraft af den store finansiering af reklamer.
Online annonceringbudgetter er stigende, og i takt med det, er irritationen over for reklamer ligeledes stigende, hvilket Mindshares Reklameanalyse 2017 også påviser. Irritationen hos forbrugerne fører til, at flere vælger at blokere reklamer ved benyttelse af adblockere.


Google og Apple renser ud i ’irriterende reklamer’
Google og Apple har nu også taget skridtet til at rense ud i ’irriterende reklamer’ på internettet. Den 1. juni 2017 annoncerede Google, at de vil indbygge et ´filter´ i Chrome browser, som vil filtrere ’irriterende reklamer’ (halvdelen af alle browsere i hele verden på tværs af enheder er Chrome).  Filteret vil ikke fungere på samme måde som en adblocker, da den stadig tillader at forbrugeren bliver eksponeret for reklamer, men den vil sikre brugeren en bedre internetoplevelse ved at filtrere ’irriterende reklamer’ fra. Reklamerne, der vil blive filtreret fra, er blandt andet pop-ups og reklamer, der tvinger brugeren til at vente i 10 sekunder, før man får adgang til internetsidens indhold. Reklamernes irritationsgrad bliver vurderet i samarbejde med Coalition for Better Ads (Better Ads Standarder). Coalition for Better Ads udgøres af blandt andet GroupM, WPP, IAB, Google, Facebook, World Federation of Advertisers, Unilever med flere. Koalitionens målsætning er blandt andet, at få defineret en fælles branchestandard for, hvad der bør anses som værende ’god digital reklame’. Medierne kan allerede nu anvende værktøjet The Ad Experience Report til at få vurderet om deres side indeholder ’irriterende reklamer’. Værktøjet fortæller hvilket specifikke reklamer på siden, der er er med til at give brugeren en dårlig internetoplevelse, og giver forslag til hvilke formater reklamen kan være i for at give brugeren en god oplevelse.

Et andet tiltag Google samtidig har implementeret, kaldes for ”Funding Choices” og er til gavn for internetsiderne. Forbrugere, der anvender en adblock, kan ikke få adgang til sidernes indhold, med mindre de tillader siden at eksponere dem for ”ikke-irriterende” reklamer.  Alternativt kan forbrugeren betale en pris for at få adgang til internetsidens indhold reklamefrit. Den pris forbrugeren betaler, vil blive delt mellem Google og udgiveren, og dermed har udgiveren mulighed for at tjene penge på, at brugerne fravælger reklamer på deres side. Google forventer, at filteret vil blive implementeret i Chrome i starten af 2018. Dermed kan siges at Google har indført en betalingsbarriere for brugerne af adblock.

Apple har til deres Worldwide Developers Conference (WWDC) d. 5 juni 2017 annonceret et lignende tiltag. Safari vil nemlig blokere auto-play funktion for videoannoncer. Derudover annoncerede Apple også, at de vil forhindre data tracking, for at begrænse muligheden for at brugere forfølges af reklamer på internettet.

Konsekvensen af filteret mod ’irriterende reklamer’ for annoncørerne
Målsætningen for Google’s tiltag er at opnå en balance, så medierne får en indtjening på reklamer samtidig med at brugerne på internettet får en god oplevelse, og ikke føler sig forstyrret af ’irriterende reklamer’. Derudover er det også i alles interesse, at der er kvalitet i de reklamer, forbrugeren bliver eksponeret for. Så undgår vi netop, at forbrugeren bliver ramt af fænomenet ’banner blindness’ eller føler sig nødsaget til at anvende adblockere for helt at slippe for reklamer. Netop derfor har flere, heriblandt GroupM, valgt at indgå i samarbejdet med Coalition for Better Ads. Et andet perspektiv på Googles tiltag er, at de ved at implementere et filter mod ’irriterende reklamer’, skaber en ’Adblock-blocker’ for at tage del i konkurrencen i den voksende adblocking industri.

I 2011 viste en undersøgelse vi lavede i Mindshare, at efter at et branchekodeks for at undgå pop-up reklamer blev indført, faldt irritationen overfor bannerreklamer fra 69% i 2005 til 43% i 2011. Brugerne blev altså mere tolerante over for reklamer i 2011, når de ikke var forstyrrende, eller irriterende. Dette påviser, at det ikke altid er nødvendigt at indføre forbud af reklamer eller kontrol af reklamer på bestemte browser. Fælles retningslinjer og standarder for reklamer i branchen kan også være løsning på mindre reklame irritation.

Har du spørgsmål, at du velkommen til at kontakte Ghazal Monazam, International Account Manager, Integreret Bureau.

Blogindlægget er baseret på følgende artikler:
https://www.wsj.com/articles/ad-blockers-say-they-wont-be-replaced-by-google-chrome-ad-filter-1496829601

https://adwords.googleblog.com/2017/06/building-better-web.html

http://adage.com/article/digital/official-google-chrome-ad-blocker/309238/?utm_source=breaking_news_alerts&utm_medium=newsletter&utm_campaign=adage&ttl=1496953674

https://blog.google/topics/journalism-news/building-better-web-everyone/