På en 7-punkts skala bedømte 200 marketingfolk vores seminar om Digital Marketing Transformation til karakteren 6,1. Derfor har vi samlet de vigtigste indsigter for dagen til de travle, og videoer af de enkelte indlæg, for jer der gerne vil have det hele med.

1. Data drevet marketing viser sig på bundlinien

Et McKinsey studie viser, at de virksomheder der baserer deres marketing og salgs beslutninger på data i gns, har 15-20% højere afkast af marketinginvesteringen. Det skyldes tre faktorer. For det første reduceres spildet ved, at ufrugtbare indsatser identificeres og fjernes. For det andet er nye databaserede marketingteknologier mere effektive. For det tredje giver data adgang til nye indsigter, der åbner op for nye muligheder.

Hør Brian uddybe hvorfor og hvordan Digital Marketing Transformation kan styrke konkurrenceevnen.

2. Start med en mindre business case

Digital Marketing Transformation er komplekst og kan være svært at forstå potentialet i for en topledelse, der ikke arbejder med marketing til hverdag. Og det vi ikke forstår, afviser vi ofte. Vi er med andre ord afhængige af at folk har JA hatten på, for at være klar til en digital transformation

Et trick til at få JA hatten på, er ved at gøre tingene simple. Lave en meget enkel business case. En business case som er intuitiv, pædagogisk, og som efterfølgende ville kunne vandre internt i organisationen, og nedbryde barrierer. Det lykkedes Mindshare og Ford med.

Hør Mikkel gennemgå Ford casen, hvor forhandlerbesøg og online adfærd kobles sammen i en omnichannel løsning.

3. Sørg for forankring på øverste ledelsesniveau

Skal virksomheden lykkes med at vinde over konkurrenterne ved hjælp af Digital Marketing Transformation, så kræver det de rigtige strategier, teknologier og viden. Den rette teknologipark skal indkøbes. Data scientists, der kan knuse data, og udviklere der kan kode og en masse andre specialist kompetencer er nødvendige. Men strategi, teknologi og viden flytter ikke noget i sig selv. Der skal mindset og lederskab til. Resultater skabes ved at dyrke den rette kultur og engagement hvilket kun sker, når ledelsen sætter et fælles mål. Et mål, der fortælles ens på de forskellige ledelsesniveauer. Et mål, der er formuleret enkelt, så viljestyrken og engagementet holder længere.

Hør Lars H. Nielsen fortælle mere om, hvordan Digital Marketing Transformation implementeres succesfuldt.

4. Data management platformen er altafgørende

På få år er mængden af marketingteknologi eksploderet. Nu er der 4.000 udbydere indenfor kategorier som content, social, data, salg, reklame med flere, så der er nok at holde styr på. Både for os selv og for vores kunder.

Med alle de valg, hvor skal man så starte? Hvor begynder den Digitale Marketing Transformation når det gælder teknologi? Data er kernen i det hele og den vigtigste teknologi af dem alle. Derfor bør man starte med data management platformen (DMP). De fleste har allerede investeret i én. Måske de bruger én ovre i CRM afdelingen. Nede i salg. Henne i inbound. Men ofte er den ikke forbundet med de eksterne aktiviteter. Det smarte ved en DMP (hvis du har købt en af de gode) er, at den kan forbinde alle kanaler og gøre dig i stand til at eksekvere på alle de signaler du opfanger. Alle digitale enheder har et signal. Det skal du bruge.

Hør Baltazar fortælle mere om teknologiens rolle i Digital Marketing Transformation

5. Kunderejsen er omdrejningspunktet

For at kunne levere rette indhold på rette tidspunkt er det altafgørende at forstå forbrugerne. deres relation til kategorien, produktet og beslutningsproces frem til valget, så vi kan sætte de rigtige kanaler  i sving med budskaber og services, der øger brandets attraktivitet.

Visualiser kunderejsen på tværs af on- og offline kanaler. Det gør den operativ og lettere at arbejde med for alle involverede parter. Første skridt er at grave alle indsigter om kundernes rejse og overvejelser frem. Derefter tegnes rejsen omkring insigterne og beriges med kontaktpunkter, datakilder, budskaber, triggere og services.

6. Data og kreativitet er medspillere ikke modspillere

Forbrugerne lever et digital liv og de forventer en tilpasset og personlig oplevelse i deres brandinteraktioner på tværs af alle kontaktpunkter. De forventer relevancen fra Facebook, brugeroplevelsen fra Apple, underholdningsværdien fra YouTube og Amazons begavelse. Så dem der tror, at Digital Marketing Transformation blot handler om at eksponere den rigtige målgruppe med salgsbudskaber, høster kun en rationaliseringsgevinst på mediesiden. Vi bør såvidt muligt tænke 1-1 kommunikation, hvor vi tænker gennemslagskraft, relevans og reducering af friktion i alle led.