Til Googles produkt kickoff præsenteres alle de nyeste produkter. Vores Head of Programmatic i Mindshare, Dorte Lundin, har samlet 6 produkter som alle annoncører bør kende til. 

Der er en tydelig tendens i den retning, som Google udvikler produkter på. Det har stort set alt sammen et afsæt i at forbedre brugeroplevelsen, hvilket både kommer annoncøren og brugeren til gode. En bedre brugeroplevelse vil alt andet lige resultere i en bedre brand opfattelse og/eller større sandsynlighed for en øget engagement rate. Vil du som annoncør derfor bidrage til en bedre brugeroplevelse, samtidig med at du reducerer spildvisninger, optimerer dit medieindkøb og effektiviserer dine indsigter, så er nedenstående 6 områder et godt sted at starte.

  1. Frekvensstyring

”Hvilket frekvensniveau er det optimale for mit brand?”. Der er nok mange, som har stillet sig lignende spørgsmål, for hvad er egentlig det optimale frekvensniveau og hvordan afgør man om frekvensen skal være 3 eller 5 per bruger for at opnå det ønskede outcome? Google kommer i 2019 til at lancere et nyt frekvensværktøj, som kan være med til at definere det rette frekvensniveau for en bruger på tværs af kampagner og kanaler. Frekvensværktøjet vil ikke blot være et værktøj til at forstå frekvens, men det vil også hjælpe annoncører med at reducere spildte visninger, samt at forbedre brugeroplevelsen for digitale annoncer.

 

  1. Cross Format Sequencing med Storytelling

Det er nu muligt, at fortælle dit brands budskab på tværs af display og video formater, og samtidig styre i hvilken rækkefølge brugeren skal have budskaber. Det er som sådan ikke noget nyt, da det hidtil har kunne styres via et manuelt håndteret setup, men ved hjælp af Googles nye lancering af Storytelling kan denne proces i højere grad automatiseres. Dette produkt taler ned i, at annoncører skal differentiere sit budskab afhængigt af brugerens step i kunderejsen for, at skabe en mere personaliseret brugeroplevelse.

 

  1. Reach Planning på tværs af Youtube og Open Auction Video indkøb

Google tilbyder allerede et video forecasting værktøj i DV360 Planning. Med den opdaterede udgave af værktøjet vil det være muligt, at forecaste rækkevidde på tværs af sit Youtube og Open Auction Video indkøb. Det vil sige, at man som annoncør fremover kan kontrollere og allokere sit mediespend mere effektivt og dermed reducere spildvisninger, undgå dobbelteksponeringer og udvide sin rækkevidde i sit video indkøb.

 

  1. Youtube – TrueView for Action

Youtube har historisk set været en mediekanal, hvor annoncerede videoers primære KPI har været at generere en høj view-through-rate (VTR%) og/eller en lav cost-per-view (CPV). Sidste år åbnede Google op for ’TrueView for Action’, som gør op med den forestilling, da TrueView for Action har fokus på at drive engagement og salg via Youtube. I løbet af 2019 vil man se forbedringer af produktet. In-app oplevelsen vil eksempelvis forbedres med en kontaktformular, som kan udfyldes i samme browservindue. Derudover arbejder Google på, at forbedre konverteringsoptimeringen, således at mindre virksomheder med få ugentlige konverteringer også kan skabe værdi med værktøjet.

 

  1. Nye mobil kreativer

Google har stort fokus på, at gøre brugeroplevelsen på mobil bedre. Måden hvorpå at brugeroplevelsen kan forbedres er ved at tænke mobil først og dermed designe kreativerne ud fra et mobil perspektiv. At tænke mobil først handler grundlæggende om 2 ting; reducering af støj og brugerens scrolle adfærd. Disse to elementer er indtænkt i de nye formater, som Google allerede har og vil lancere i dette år. Et eksempel er det nye format ’Flipbook’, som er et high-impact video format, hvor videoen ikke afspilles automatisk, men kun afspilles når brugeren scroller. Det betyder, at brugeren vil opleve mindre støj fra videoannoncer når de læser deres content.

 

  1. Intelligent Assistance i Google Analytics

”Google it!”. Det udtryk er kommet for at blive og let’s face it – Google gør vores hverdag nemmere på den ene eller anden måde med deres søgefunktioner. Hvis du ikke allerede har prøvet Google Assistance i Analytics, så er det på tide! I stedet for, at navigere rundt i Analytics, kan du enten via pre-definerede eller dine egne spørgsmål, få et hurtigt overblik over spørgsmål lige fra, hvor mange brugere der har besøgt dit website i sidste uge, til at få et breakdown på nye versus eksisterende kunder på byniveau over de sidste 3 måneder. Det er en nem og effektiv måde, at søge værdifuld information frem på ved et simpelt klik eller spørgsmål.

Vil du høre mere, er du velkommen til at kontakte vores Head of Programmatic, Dorte Lundin: dorte.lundin@groupm.com