Hvad er Search/SEM?

For dem der ikke kender forfærdelig meget til SEM (Search Engine Marketing), er det annoncering via søgemaskiner. Vi arbejder mest med annoncering på Google, og følger derfor med i de nye initativer og features som Google lancerer.

En annonce på Google består selvfølgelig af annonceteksten, men også af forskellige former for extensions hvis man vælger af benytte dem. Annonceextensions giver blandt andet mulighed for at fremhæve alternative links (udover den primære landingsside og annonce), samt detaljeret oplysninger om produkt/forretning og viser et telefonnummer som brugeren kan ringe til.

Ny extension fra Google inspirerer til et klik

Den nyeste annonce extension fra Google, er Image Extension, som giver udbyderen/annoncøren mulighed for at tilføje et billede til sin annonce. Som Google selv beskriver det, giver Image Extensions mulighed for at ”… upload rich, relevant visuals to complement their existing text ads” Billedet vil fungere som et kompliment til annonceteksten ved at fremhæve dele af produktet, servicen eller virksomheden som ikke beskrives af annonceteksten. Det betyder at forbrugeren/den søgende både får muligheden for at se:

  • Headlines
  • Descriptions
  • URL
  • Et billede

Ved at tilføje en visualisering af dit produkt eller hvad brugeren ellers kan forvente at finde på landingssiden, kan man inspirere søgeren til at klikke på annoneteksten. Når en bruger klikker på billedet, vil man blive ført til landingssiden og betale CPC (cost per click) som ved et klik på annonceteksten.

Implementering og format

Image Extensions er endnu ikke lanceret, og er forsat i beta version hvilket betyder, at man på nuværende tidspunkt skal godkendes for at kunne bruge den nye extension variant. Når man bliver godkendt eller funktionen bliver gjort tilgængelig for alle annoncører, vil selve implementeringen foregå ligsom med nuværende annonce extensions:

  1. Gå til Google Ads konto
  2. Tryk på ”Ads and Extensions”
  3. Klik på +, og vælg ”Image Extension”
  4. Vælg den pågældende Kampagne eller Ad Group du vil tilføje til
  5. Lav en ny eller tilføj en eksisterende Image Extension
  6. Du kan vælge op til 20 billeder, der kan bruges til din Image Extension
  7. Du kan se et preview af Image Extension og rette til ved at trykke på blyant ikonet
Image Extensions

Betingelser for brugte billeder

Billederne som bruges til Image Extentions skal følge en række betingelser og krav for at kunne godkendes. Kravene for billederne gælder blandt andet størrelse, format og billedeopløsning som Google har fastlagt og det kan tage op til 5 hverdage for Google at gennegmå og kvalitetssikre billederne.

Dynamic Image Extensions

Udover den ”almindelige” udgave, bliver der også lanceret en Dynamic Image Extension. Ideen er det samme – et billede/visualisering i forbindelse med din annoncetekst. Forskellen er blot at Google, ligesom med en DSA (Dynamic Search Ads), selv genererer extension og finder billedet som skal bruges ved siden af annonceteksten. Dvs. at Google selv finder billede på en given landingsside som er relevant og matcher søgetermet, laver en Image Extension og fører til samme landingsside som selve annoncen. Dynamic Image Extensions skal bruges i kombination med Image Extensions og skal ligeledes kvalitet sikres og betales på CPC.

Forventet effect af Image Extensions

Udover at forbedre kvaliteten af annoncen, forventes det at blive en mere indbydende oplevelse for brugere der fanger opmærksomheden og inviterer brugeren til at klikke på annoncen. Fra virksomheders perspektiv, giver det også en mulighed for at vise et billede af produkter, logo eller andet direkte i forlængelse af annoncer der giver detaljer og informationer om produkter eller service.

Det bliver sjovt og spændende at se effekten af billeder i forbindelse med annoncer.  Jeg tror, at det med sikkerhed kommer til at fange opmærksomhed, og at vi vil se en stigning i antal brugere der klikker på annoncerne. Det bliver en super måde at kombinere en ellers teksttung annonce med en visualisering!

Google skriver selv en lang række tips og tricks til hvordan man bedst udnytter Image Extensions i forbindelse med sin konto. Hvis man er interesseret i den slags, kan man læse mere her.

Vil du høre mere om de nye muligheder med Google Extensions, er du velkommen til at kontakte Search Specialist, Cæcilie Nagy, Digitalt bureau, caecilie.nagy2@groupm.com