For to uger siden annoncerede Google, at de skubbede udfasningen af ​​tredjepartscookies i Chrome tilbage med yderligere et år, indtil anden halvdel af 2024.

Dette er den seneste melding fra Google omkring deres rejse mod en verden uden cookies. Dette kommer efter, at Google har annonceret, at deres webstedsanalyseløsning, Universal Analytics (UA), vil blive lukket i 2023 og erstattet af Google Analytics 4 (GA4). Det var en løsning, der blev lanceret i 2020 og designet til at være mere privatlivsorienteret med indbygget måling uden cookies.

Detaljer og implikationer

Da Google fortalte om sin beslutning om at lukke UA, sagde virksomheden: “Vi vil begynde at udfase UA næste år. Alle standard UA-properties stopper med at behandle nye hits den 1. juli 2023. Da den nye Analytics 360-oplevelse blev introduceret for nylig, vil UA 360-properties modtage yderligere tre måneders behandling af nye hits og slutter dermed først den 1. oktober 2023. Data, der allerede er indsamlet på dette tidspunkt, vil være tilgængelig for download i seks måneder efter denne dato. Den nuværende UA-løsning er den tredje version – UA har været aktiv siden 2012 og er uden sammenligning den mest udbredte løsning i verden til sporing af trafik til hjemmesider.

Onlinemedier bevæger sig med lynets hast

UA blev bygget til en verden af ​​sessions, sporet gennem cookies, hvoraf de fleste foregår på computere i stedet for mobile håndholdte enheder. Kort sagt er det blevet forældet. GA4 er i modsætning hertil event-baseret, med sin oprindelse i en ’app-first’ løsning, og gør fuld brug af cloud-automatisering og ML-funktioner – dette inkluderer bl.a. fleksibilitet i forhold til fremtidige teknologiske ændringer. Dertil har GA4 også databeskyttelse som et indbygget princip, og den gemmer ikke IP-adresser.

Fra UA til GA4

Mens GA4 stadig er i beta-tilstand (forventes at blive frigivet som en stabil version i slutningen af ​​2022), er den klar til at blive brugt og introducerede for nylig tre nye målinger til platformen: Bounce rate, UTM term og UTM ad content og konverteringsrate. For dem der skal overgå til GA4, vil det være vigtigt at begynde at forberede sig, og den eneste måde at have detaljeret benchmarkdata klar, inden UA udløber, er ved at begynde at implementere og indsamle nye trafikdata så hurtigt som muligt. Implementering og daglig brug af GA4 gennem dens brugerflade er væsentligt forskellig fra UA, og derfor er træning påkrævet for dem, der endnu ikke er fortrolige med det.

Hvorfor udsætte udfasningen?

Google sagde, at deres beslutning i sidste uge om at udskyde udfasningen af ​​cookies på Chrome blev truffet på baggrund af den enslydende feedback, de modtog om behovet for mere tid til at evaluere og teste de nye Privacy Sandbox-teknologier, herunder Privacy Sandbox API. Privacy Sandbox-testningen udvides til millioner af brugere globalt i august, efterhånden som Google gradvist øger prøvepopulationen gennem resten af ​​året og ind i 2023.

Resumé

For dem der flytter til GA4, vil det være vigtigt for website-ejere, administratorer og analytikere at have iværksat en overgangsplan for GA4 hurtigst muligt – dette er både for at kunne spore trafikkilder og måle rejser efter denne dato. Googles udsættelse af udfasningen af ​​cookies giver dem mere tid til at udvikle nye teknologier til markedet og giver kunderne mere tid til at tilpasse sig en fremtid uden cookies.

Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores COO / Trading Officer, Nino Cardell, nino.cardell@mindshareworld.com