Et nyt samarbejde mellem den førende globale udbyder af mobil e-handel, Powa Technologies (PowaTag), og AFA JCDecaux sætter nye standarder for, hvordan virksomheder kan sælge produkter direkte til forbrugerne. Det sker ved en integration af alle PowaTags funktioner i MobilePay, således at det bliver muligt at skabe en direkte salgskanal med virtuelle butikker gennem MobilePay. Integrationen af PowaTag i MobilePay forventes at blive tilgængelig ultimo november/start december. Forbrugeren er derfor med ét kun et kig og et klik væk fra et køb.
Vejen mellem forbruger og brand bliver kortere
Med en stigning på 74% siden 2012 er det ikke længere nogen hemmelighed, at danskerne er glade for at shoppe via mobile devices. Faktisk foregår hele 33% af danskernes internethandel via smartphone eller tablet (Kilde: Dansk E-handel, 2014, DIBS). Det ved Powa Technologies og AFA JCDecaux, verdens største virksomhed inden for outdoor reklamer, tydeligvis, for de vil med et nyt samarbejde gøre vejen mellem forbruger og brands meget kortere gennem virtuelle butikker. Med den nye funktion i MobilePay bliver det muligt at scanne særlige tags på outdoor reklamer med en smartphone, mens man er på farten. Det kan f.eks. være på stationer, eller mens man venter på bussen, hvor man så kan købe et produkt i det øjeblik, man bliver eksponeret for det i bybilledet. Der vil også være mulighed for at anvende audio tags som vejen ind til den virtuelle butik, hvilket ligeledes åbner for løsninger via TV- og radioreklamer. Det kræver ikke nogen avanceret teknologi, blot almindelige funktioner, som allerede ligger som standard i alle smartphones.
Forenkling af købsprocessen
Integrationen af disse funktioner i MobilePay har den store fordel, at man undgår at skulle markedsføre en ny, ukendt app, hvor antallet af downloads vil være afgørende for succes. Man undgår ligeledes at skulle opbygge en troværdighed til en ny salgskanal, da MobilePay allerede har opnået denne troværdighed blandt danskerne gennem flere år. Samarbejdet med MobilePay er også nøglen til en kort købsproces, hvor man med meget få klik kan købe et produkt. Via MobilePay er alle relevante informationer, såsom bankoplysninger, adresse mv., allerede tilgængelige i en given købsproces. Man slipper således for at indtaste alle disse oplysninger, hver gang man ønsker at foretage et køb, hvilket gør købsprocessen væsentlig lettere og risikoen for at ”tabe” folk undervejs mindre. Ifølge undersøgelser har hver tredje dansker nemlig oplevet at afbryde et køb på nettet inden for det sidste halve år. Her er kompliceret registrering og betalingsproces de typiske årsager hertil. (Kilde: ”Dit kæreste eje”)
Nye muligheder for markedsføring
Samarbejdet mellem AFA JCDecaux og PowaTag åbner nye muligheder for virksomheder, som ikke længere kun skal fange forbrugernes opmærksomhed og skabe interesse med et budskab, men nu også kan give mulighed for at købe et produkt med det samme. Der er ofte ikke langt fra tanke til handling, lige der, hvor kundens interesse bliver vakt.
Det kræver dog en ”opdragelse” af forbrugerne, som ikke er vant til at kunne interagere med reklamer på denne måde, især ikke ude på gaden. Det vil sandsynligvis tage noget tid, inden folk finder ud af, at der gemmer sig virtuelle butikker bag plakaterne i gadebilledet. Derfor kræver de første kampagner af denne slags klar og tydeligt kommunikation og en landing page af høj kvalitet, således at forbrugerne får en god førstegangs-oplevelse og tager denne nye mulighed for shopping til sig.
Ønsker du sparring eller uddybende information om dette nye samarbejde og de muligheder, det giver din virksomhed, kan du kontakte Senior TV/OOH Manager, Henrik Welling, Mediebureau Mindshare