Arbejder du med sociale medier, så kender du med stor sandsynlighed #SMWCPH – nemlig Social Media Week København, som afholdes hvert år i februar. Hvad du dog måske ikke ved er, at det faktisk er en verdensomspændende konference, der foregår i 17 byer 4 gange årligt.

Vi var del af Social Media Week London fra d. 14.-18. september. Med hjem i bagagen fik vi en ordentlig gang ny inspiration, viden og indsigter. Dem vil vi her samle i tre tendenser, som gik igen i mange af oplæggene.

Du er ikke, hvad du har, men hvad du oplever

En gammel kending for mange af os er, at forståelse kommer af, hvad vi gør. Derfor vakte det genklang i mine ører, da Tim Morgan, CEO hos Mint Digital, talte om vigtigheden af personaliserede, oplevelser, som kan støtte op om ens digitale kampagne. På 140 tegn fik Tim opsummeret præcist, hvorfor oplevelser kun bliver større i den kommende tid:

”We no longer define ourselves by what we have, but by what we do”

Den gennemførte kampagne ”WeFood”, samlede midler ind til en butik med overskudsmad og satte fokus på madspild, ved blandt andet at aktivere brugerne til at tage del i indsamlingen ved køb af en folkeaktie. Folkekirkens Nødhjælp står bag initiativet, og det er et godt eksempel på, hvordan man kan skabe en oplevelse for brugerne, som støtter op om ens kampagne.

Derfor er den første tendens: Skab personaliserede oplevelser, der kan støtte op om dine digitale aktiviteter

Influencers er det nye sort

Vi har faktisk ikke tal på, hvor mange gange influencers blev nævnt under Social Media Week. Der var mange take-aways og spændende pointer i forhold til de nye stjerner, men en af de store diskussioner var bevarelse af autenticitet. Karlmond Tang (Instagrammer) og Laurbubble (Youtuber) lagde i et oplæg vægt på, at brands sagtens kan være en del af deres content, men sammenhængen mellem dem selv og produktet er key. Mangler den røde tråd, så indgår de ikke i et samarbejde (og det kommer nok heller ikke brandet til gode alligevel).

Derfor er den anden tendens: Influencers kan være stærke ambassadører for dit brand, hvis du formår at finde det rigtige match

Data fostrer kreativitet

Det er ikke groundbreaking news for de fleste af os, at data er en af vores bedste venner, når det kommer til sociale medier. Alligevel vil vi fremhæve en pointe omkring dette. Flere af oplægsholderne lagde nemlig vægt på at bruge data fra ens brugere til at skræddersy content til segmenter i målgruppen.

Et fremragende eksempel på dette er teaser-posts for filmen Interstellar. Folkene bag havde her opdelt biografgængerne i en række segmenter og tilpasset content hertil. Eksempelvis fik mødre målrettet content med fokus på scener fra filmen, hvor børnene er i fokus, og unge drenge fik målrettet content med fokus på at komme ud i rummet og visning af flotte visuals af rumraketten.

Derfor er den tredje tendens: Skræddersy dit content til forskellige segmenter i din målgruppe og opnå langt større effekt

De tre take-aways fra #SMWLDN er altså:

  • Skab personaliserede oplevelser, der kan støtte op om dine digitale aktiviteter.
  • Influencers kan være stærke ambassadører for dit brand, hvis du formår at finde det rigtige match.
  • Skræddersy dit content til forskellige segmenter i din målgruppe og opnå langt større effekt.

Forsidebillede