Du ved, det er en god ide at være på Instagram, og du ved, at andre har succes med det. Men fra det til selv at få et godt koncept op at køre kan føles som en lang og ressourcekrævende vej. For hvordan er det lige, at man skaber den fede fortælling om sit brand, som samtidig er visuelt lækkert, og som communitiet engagerer sig i? Vi giver her tre eksempler på kreative koncepter, som kan inspirere dig til at knipse dig helt ind i brugernes hjerter.
Instagram er et efterhånden både velkendt og velanvendt medie blandt de danske forbrugere. Mindshares Reklameanalyse viser, at omkring 20% af danskerne har en profil på platformen. Det er derfor et oplagt sted for virksomheder at skabe interesse, engagement og loyalitet blandt målgruppen. Men kan Instagram bruges til andet end flotte produktbilleder? Er det muligt at skabe et levende og kreativt koncept, som fanger og fastholder brugernes opmærksomhed? Svaret er et klart og rungende ja!
Potentialet for at skabe en langt mere interessant og velovervejet indsats på Instagram er nemlig stort. Reklameanalysen 2015 viser, at hver fjerde Instagram-bruger følger mærker eller virksomheder, mens 16% engagerer sig i det indhold, der bliver lagt op. Samtidig viser Reklameanalysen, at 33% søger underholdning – så hvorfor ikke give folket, hvad de vil have og lade dit brand være det underholdende element, de søger? Og ja ja, vi ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men det er da derfor, vi har samlet tre gode og kreative koncepter, som du kan få inspiration fra.
Overgiv dig til brugerne
Et efterhånden ret brugt, men stadig virkelig fint koncept er, at lade andre overtage dit brands profil. Vi har set det en del gange, men konceptet fungerer stadig – for hvem er bedre til at fortælle dit brands historie, end dem, der til dagligt benytter det? Det kan virke grænseoverskridende at overlade profilen til en udefrakommende, men med et sæt gode retningslinjer og udskiftning af password, hver gang profilen går videre, er du og dit brand godt garderet ind. Det er ikke alfa og omega, at du gør det hver uge, men at lade andre overtage dit brands profil ind i mellem kan skabe en god balance i dit indhold. Naturligvis er der brands, som vil have svært med dette grundet stramme retningslinjer, men hvis man har mulighed for det, er det en super måde at skabe indhold på.
Der er mange eksempler på brands, der excellerer i konceptet. Blandt andet er Spies Rejser værd at fremhæve, som lader forskellige personer instagramme billeder fra deres ferier. På den måde får følgerne et indblik i, hvad Spies Rejser kan tilbyde, men på en elegant og subtil måde, som samtidig er interessant at følge.
Vis produktet frem via storytelling
Konceptet om at lade andre fortælle historien om dit brand, kan også føres et step videre. Microsoft hyrede i efteråret ’14 en fuldtidsfotograf, der rejser fra kontinent til kontinent for at dokumentere, hvordan folk over hele kloden bruger produkterne til at gøre dét ekstra og opnå mere. Det er langt fra alle brands, der kan hyre en fotograf til dette og tilmed give personen fripas til at rejse verden rundt, men konceptet kan sagtens skaleres ned. Er du social media manager for en løbebutik, kan du eksempelvis lave små interviews med forskellige kunder om, hvordan de har haft glæde af et af dine produkter, og få dem til at sende et billede fra løbe- eller cykelturen. Mulighederne er mange, men grundlæggende handler det om, at lade dine produkter leve i de omgivelser, de bliver brugt i samtidig med, at historien fortælles af dem, der reelt bruger dem.
Brug dybden i Instagram
Det sidste koncept vi har valgt at fremhæve er et knap så brugt koncept, som dog alligevel dukker op flere og flere steder. Senest har vi set Old Spice kaste sig ud i det. Grundlæggende handler det om at benytte den dybde, Instagram tilbyder ved at skabe en visuel historie, som brugerne får fortalt gennem klikbare billeder. Der er mange måder, historierne kan være opbygget på. Eksempelvis omkring valgmuligheder, hvor brugerne skal vælge X eller Y for at komme videre. Netop dette koncept er en smule krævende, og vil derfor ofte være fint at tage i brug ved produktlanceringer eller lignende. Som kontinuerligt koncept kræver det i hvert fald en community manager, der kan holde tungen lige i munden!