I slutningen af sidste uge blev det offentliggjort, at den kinesiske teknologivirksomhed Alibaba har investeret 200 millioner USD i den Los Angeles-baserede beskedplatform, Snapchat, der i øjeblikket er “darlingen” indenfor teknologien og mediemarkedet. Alibabas investering sker udenfor den aktuelle investeringsrunde, som Snapchat er i, og seks måneder efter Alibabas første forsøg på at investere i virksomheden. Det er gået stærkt for Snapchat de seneste par år, og nyligt offentliggjorte tal tyder på, at der på nuværende tidspunkt sendes over 700 millioner “Snaps” mellem brugerne dagligt via platformen, som i øvrigt er blevet vurderet til 15 milliarder USD.
Mens nyhederne i forbindelse med investeringen hovedsageligt har fokuseret på Snapchats stigende værdi, så ligger den egentlige nyhed snarere i, hvor pengene kommer fra, frem for hvem de gives til. I løbet af de sidste tolv måneder har Alibaba foretaget 26 aktieinvesteringer til et samlet beløb på over 6 milliarder USD. Selvom Alibaba i øjeblikket er langt mere synlig i Asien, har virksomheden for nylig foretaget flere vestlige investeringer. Foruden Snapchat (200 mio. USD) har Alibaba også investeret i Lyft (en konkurrent til Uber, 250 mio. USD), Tango (en konkurrent til WhatsApp, 215 mio. USD) og Shoprunner (en e-handelsplatform, der konkurrerer side om side med Amazon Prime, 202 mio. USD). Snapchat har altid kun haft hån tilovers for Facebooks fremgang (og afslog i 2013 et opkøbstilbud på 3 mia. USD).
Alibaba har overhalet Tencent og er nu verdens tredjestørste internetfirma, imens Tencent “kæmper” nede på en beskeden femteplads. Og de nylige aktieopkøb i “hotte” amerikanske opstartsvirksomheder (som er i direkte konkurrence med produkter fra bl.a. Facebook og Google) tyder på, at Alibaba forsøger at blive mere synlig udenfor Asien og positionere sig på det vestlige marked som en seriøs konkurrent til de store Silicon Valley-spillere.
For annoncørerne betyder det, at de i deres langsigtede strategier bør betragte Alibaba som en seriøs global teknologiplatform; de store investeringer i YouKu og Snapchat samt løfter om samarbejde med Apple omkring ApplePay, foruden Alibabas egen platform, viser, at virksomheden er opsat på at blive en lige så seriøs spiller i vesten, som den er i østen.
Snapchat fortsætter med at tiltrække sig stor pressebevågenhed. Og spekulationer om en børsintroduktion (IPO), en udvidelse af dens reklameprodukt og Alibabas investering vil bidrage endnu mere til det. Alligevel er kernen i denne historie nok snarere Alibaba og dens stadig mere dristige og forskelligartede investeringer i vesten, når virksomheden sætter hårdt mod hårdt overfor Google, Amazon og Facebook.