Google har besluttet at lade sine reklame platforme, DoubleClick, Adwords og Youtube auditere af industri-vagthunden Media Rating Council. Dette kommer i kølvandet på Facebooks beslutning om at lade sig auditere, og udfaldet er forhåbentligt at komme mistilliden og bekymringerne fra annoncører til livs.

Undersøgelsen kommer også til at inkludere Googles tre største 3. parts metric measurement samarbejdspartnere: MOAT, DoubleVerify og Integral Ad Science.

Foruden at få undersøgt hvordan Google selv måler deres metrics, er det særlig interessant at der bliver kigget på hvordan integrationen af disse 3.parter fungerer og hiver data. Ved at få koblingen mellem disse og Google auditeret, vil dette ligeledes give en større tillid til de tal man får igennem systemerne.

Om denne audit har Googles Senior Director of Product Management, Babak Pahlavan, sagt:

“The audit will validate that data collection, aggregation and reporting for served video impressions, viewable impressions, related viewability statistics and General Invalid Traffic (GIVT) across desktop and mobile for each integration adheres to MRC and IAB standards,”

Google og Facebook er begge notoriske kendte for at operere i deres ”walled gardens”, og ikke lade folk udefra kigge deres systemer efter i sømmene. Når et medie rapporterer på sig selv, med selv vedtaget standarder, uden at lade sig validere, opstår der helt naturligt en mistillid. At de begge nu lader sig undersøge er et skridt i den rigtige retning for en mere transparent branche, som annoncører efterspørger. Google og Facebook får 85cent for hver dollar brugt på online marketing, hvorfor validering og gennemsigtighed fra deres side er vigtigere end nogensinde.