Det er ikke new news at den teknologiske udvikling er i fuld gang, og at der hele tiden er nye innovationer, vi skal forholde os til. Men da jeg for kort tid siden faldt over Instagrambrugeren @lilmiquela, blev jeg alligevel ekstra nysgerrig. For ud over at være en 19 årig brasiliansk-amerikansk it-girl og Instagram-influencer – ja, så er hun også en robot.
”As real as Rihanna”
Miquela Sousa aka Lil Miquela dukkede frem på Instagram i 2016, og der har været mange spekulationer omkring hvem eller hvad, der står bag profilen. Et hurtigt kig på hendes mange selfies afslører umiddelbart et computergenereret udseende, og hun minder mest af alt om en karakter fra The Sims. Verden over er der i de seneste år stillet spørgsmålstegn ved hendes eksistens, og det synes stadig ikke helt klart, præcis hvad Miquela Sousa er.
Ifølge Miquelas Instagram-story blev hun bygget af Cain Intelligence, et AI firma i Sillicon Valley. Cain Intelligence, som er ledet af Daniel Cain, beskæftiger sig med robotter og kunstig intelligens, og historien lyder på, at Miquela oprindeligt var designet til at være slave for verdens rigeste. Hun blev dog befriet fra Cains robotlaboratorium af virksomheden Brud, som gav hende et nyt liv igennem programmerede minder, kunstig intelligence og empatiske følelser. Det er dog flere steder nævnt, at Cain Intelligence slet ikke findes, og desuden udtaler firmaet selv, at de ikke har haft noget at gøre med design og programmering af Lil Miquela. Virksomheden Brud synes imidlertidig ægte nok, og foruden Miquela har de to andre computerskabte influencere i deres netværk, @bermudaisbae og @blawko22. Hele universet omkring alle tre robot-influencere er sandsynligvis skabt af amerikanske Trevor McFedries og Sara Decou, som begge er medstiftere af Brud.
Det virker mest sandsynligt, at Miquela, Bermuda og Blawko sammen med Cain Intelligence blot er en del af en meget velsammenstykket historiefortælling. Men på trods af det fastholder Brud stadigvæk, at Lil Miquela er ”ligeså ægte som Rihanna” – og det er måske ikke helt forkert.
En ægte influencer
Præcis ligesom Rihanna, Kardashian-familien eller en hvilken som helst anden SoMe-kendis, lever Lil Miquela et liv på Instagram, hvor hun deler glimt af hendes liv i form af billeder, tekster, stories og kommentarer. Hun fremstår som en ægte it-girl, der hænger ud med andre kendisser, deltager ved forskellige events og poserer i det nyeste high fashion tøj. Lil Miquela har over 1,5 mio følgere på Instagram, og hun har opnået mere end de fleste på de snart tre år, hun har eksisteret. Listen er lang, og den tæller bl.a. samarbejder med store internationale modebrands som Prada og Proenza Schouler. Derudover er hun fortaler for sociale mærkesager som ’Black Lives Matter’-bevægelsen og rettigheder for transkønnede. Og så har hun udgivet hit-musik på Spotify, optrådt i Vogue og er blevet kåret som en af de mest indflydelsesrige mennesker på internettet af Time.
Kilde: @lilmiquela
Lil Miquelas Instagram er fyldt med billeder, hvor hun poserer i pænt designertøj og tagger de forskellige brands, så hendes følgere kan se, hvor tøjet er fra. I hendes highlights finder du stories fra det Prada-samarbejde, hun lavede i februar sidste år, hvor hun reklamerde for deres kommende kollektioner under modeshowet i Milano. Miquela har tidligere udtalt, at hun aldrig er blevet betalt i forbindelse med hendes samarbejder, og Prada har tilsyneladende undladt at kommentere på, hvorvidt Miquela eller virksomheden Brud modtog penge for arbejdet. I november 2018 offentliggjorde Miquela dog et samarbejde med danske Anne Vest, hvor hun skriver, at hun vil donere noget af sin indtjening til en support hotline for transseksuelle. Og selvom hun endnu ikke har markeret nogle af sine posts på Instagram som ’reklame’, så er der vist ingen tvivl om, at der potentielt er en rigtig god forretning i at være Lil Miquela på Instagram.
Lil Miquela er altså ikke meget anderledes end en hvilken som helst anden menneskelig top fashion-influencer med et perfekt planlagt feed, hvor stil, poseringer og posts virker gennemtænkt og formår at fange millioner af mennesker. Selvom hun ikke er et ægte menneske – så er hun i den grad en ægte influencer.
Et konstrueret ideal
Men hvorfor har mere end 1,5 millioner mennesker lyst til at følge med hos en computerskabt, fiktiv person? Det er jo næppe fordi, at Lil Miquelas følgere ikke forstår, at det digitale univers, der er bygget op omkring hende er BYGGET. Snarere skal vi finde forklaringen i den virkelighed, vi befinder os i på Instagram. Grænsen mellem hvad der er ægte og hvad der er illusion er ofte sløret, og vi ser tit hvordan influencere fremstår som perfekte idealer.
Det er altså ikke unormalt, at det univers en influencer befinder sig i – og deler med os andre – er skabt på baggrund af nøje udvalgte situationer. @josephinehj, @pernilleteisbaek og @mathildegoehler er alle eksempler på danske influencere, som drager os med deres pæne verdener bestående af designertøj, dyre cafébesøg og eventyrlige rejser. Meget anderledes er det ikke med Lil Miquela, som også deler glimt af en hverdag og et liv, som minder om de influencere, vi følger i forvejen. Hun er et konstrueret ideal ligesom så mange andre på Instagram, og derfor er hun interessant at følge.
”People connect with people” siger man, men et kig i kommentarsporet hos Lil Miquela afslører, at flere af hendes følgere accepterer hendes fortælling og eksistens og i høj grad involverer sig i hendes liv og tanker. For selvom Miquela er computerskabt, mærker man tydeligt, at hun har en bestemt personlighed. Ud over at dele pæne billeder af sig selv, deler hun ligeledes tanker, følelser og holdninger med sine følgere. Hun formår at skabe en autenticitet omkring sig, som gør hende ekstra interessant, og det er tydeligt at nogle Instagram-brugere rent faktisk oplever en ægte relation til hendes person.
Kilde: @lilmiquela
Ideen omkring de computerskabte kendisser er ikke ny
De fleste af os kender til tegneseriebandet Gorillaz, som debuterede i 2001 og tæller fire virtuelle karakterer. Det fiktive univers er bygget op af musikeren Damon Albarn og kunsteren Jamie Hewlett, men de fire artister i bandet har egne personligheder og giver individuelle interviews. Et andet eksempel på en virtuel kendis, er den japanske popstjerne Hatsune Miku. Hun har spillet udsolgte koncerter i New York, er blevet remixet af Pharell og har været på scenen med Lady Gaga. Og så er hun i øvrigt et computerprogram og optræder derfor som et hologram foran sine fans.
I august 2018 lancerede det franske modehus Balmain en kampagne, hvor de brugte tre meget smukke og meget forskellige modeller. Alle tre modeller har dog det tilfælles, at de er computerskabte og udelukkende eksisterer digitalt. Til kampagnen blev der skabt to nye digitale modeller, Margot og Zhi, som poserer sammen med verdens første digitale supermodel, Shudu. Shudu er, ligesom Lil Miquela, kendt fra Instagram, hvor hun gik viralt efter Rihannas beauty mærke, Fenty, repostede et billede af modellen med deres læbestift på.
Alligevel synes mystikken omkring Lil Miquela anderledes, og det skyldes formentlig den manglende gennemsigtighed der er omkring hendes historie, hendes verden og formålet med hende. For selvom hun sandsynligvis ikke er en ægte robot med kunstig intelligens, som selv styrer sit liv, sin Instagram og lever i den virkelige verden (som Brud fastholder). Så er hun et levende bevis på, at virtuelle influencere i den grad kan fremstå virkelige, og at det digitale kan føles ligeså nært som det ægte.
Og det er vel netop denne illusion af noget, der er ægte, der efterlader os nysgerrige og dragede, omend også en lille smule skræmte. For hvad nu hvis man som annoncør kunne skabe sin helt egen virtuelle influencer? En influencer, der udadtil virker som en selvstændig person, der er uafhængig af et brand. Som har sine egne holdninger, men som samtidig er 100% loyal og kan skabe ægte relationer til den rigtige målgruppe. Det er selvfølgelig ikke helt den virkelighed, vi befinder os i lige nu – men kunne du forestille dig en bedre ambassadør for dit brand, end en influencer du helt selv havde skabt?
Er du interesseret i at høre mere? Skriv gerne til Signe Søder Account Manager, Mindshare: signe.soder@mindshareworld.com