Af Camilla Kjems, chefredaktør for femina og forfatter til bogen ”Du skal turde elske først”, Gyldendal, om kvindesind.
***
Ifølge Boston Consulting group køber eller influerer kvinder mere end 80% af alle køb, og det vurderes, at kvinder i 2028 på verdensplan vil kontrollere 72% af al forbrug. Herudover sidder pengene også noget løsere hos kvinder end hos mænd: Kvinder bruger eksempelvis 10% mere af deres rådighedsbeløb på kortvarige forbrugsgoder i forhold til mænd. Et par hårde facts, der slår en fed streg under, hvorfor kvinder bør være top of mind hos samtlige marketeers verden over de næste mange år.
Men hvor godt kender du kvinder? Hvordan agerer de, og hvad er deres fremtidige behov? Beslutninger tages både med fornuft og med følelse, så ønsker du at have kvinder med i din målgruppe, er det vigtigt at forstå, hvad der er top of mind hos dem i disse år, og hvordan du kommunikerer succesfuldt med dem.
Forbrugerne vil ikke længere nøjes. De vil have produkter, universer og værdier der rammer ind i lige præcis DERES liv nu og her. Og giver du dem ikke det, er du dømt ude. Ud fra Aller Medias store kvindestudie, vores indsigter i forbrugere og marked samt vores mange adfærdsdata har vi for 2019 spottet tre megatrends, der fylder i danske kvinders liv. Læs med – og se hvordan du i din markedsføring kan ramme ind i kvinders hverdag og tidsånd lige nu.
Megatrend nr. 1: Sig sandheden
Brands that lie, die! I en verden præget af mistro, og hvor selv statsoverhoveder bliver taget i åbenlyst at lyve, er sandhed den største valuta. Vi vil have gennemsigtighed, vi vil kunne MÆRKE autenticiteten, og et brand skal have et oprigtigt purpose, som giver værdi hos modtageren – og ikke bare penge på bunden hos dem selv.
Tips til at ramme ind i denne trend: Sæt kunden i centrum og vær 100% ærlig i din kommunikation – det bliver opdaget, hvis du ikke er det. I virkeligheden handler det alt sammen om det kreative niveau: at du laver kvalitet og leverer reel værdi til modtageren. Både i dit produkt og i din kommunikation.
Megatrend nummer 2: Pause, please!
Succestyrrani. Stress. Digital lede. Bombardementet af nye medier og informationsoverload har gjort, at forbrugerne i høj grad lider af beslutningstræthed. Samtidig viser en undersøgelse foretaget af Mindshare, at 42 % af danskerne føler et udtalt behov for at sætte farten ned. Vi har i stigende grad brug for at ”Stå fast” og ”Gå glip”. Det er slut med power performance-kvinden, som når alt på den halve tid til perfektion. En helt naturligt modpol til nutidens ”power-kvinder”er, at det bliver ok at være sårbar igen og tage sig tid til at slappe af, finde ind til sig selv og fokusere på det, der er vigtigt.
Tips til at ramme ind i denne trend: Kan dit produkt være med til at give forbrugeren mere tid, eller en følelse af fordybelse? Slå på nogle ”ægte” værdier fremfor præstation og perfektionisme.
Megatrend nummer 3: Nem hverdag – lifehacks og quick-fixes
Mange danskere mangler overskud og glæde og TID. Samtidig viser Danmarks største kvindestudie, at det primære statussymbol blandt kvinder i dag er ”overskud i hverdagen”. Og for at få det, må vi prioritere benhårdt. Det kræver, at vi vælger nemme løsninger nogle steder for at bruge tid dér, hvor det giver værdi. Convenience, life hacks og quick fixes handler om at gøre det så nemt som muligt for sig selv, så tiden kan bruges på det vigtige for den enkelte.
Tips til at ramme ind i denne trend: Tænk i hvordan du kan ”gøre det nemt” for forbrugeren. Guide hende og tage hende i hånden. Og tydeliggør gevinsten ved dette life-hack.