I sidste uge blev tech konferencen Websummit afholdt i Dublin. Det var min første tur på konferencen, der på fire år er vokset fra 400 deltagere til 30.000.

Alle talks er på 20 minutter, hvoraf mange består af paneler på 3-4 mennesker, så der var godt gang i den alle dage.

Det var en super spændende konference, som helt sikkert kan anbefales. Jeg fik en masse viden med hjem og præsenterer her et par af de oplæg, der gjorde særligt indtryk på mig:

Stop med at tænke ”one size fits all”

Det er ikke ny viden, men behovet for at skabe indhold, der er skræddersyet til den enkelte platform bliver mere og mere relevant.

Mange virksomheder og brands distribuerer i dag indhold på en lang række platforme. Det stiller store krav til indholdet, for optimalt skal hvert enkelt stykke indhold udvikles til den specifikke platform.

Et eksempel kan være, at man udvikler flere forskellige typer videoer, der tilpasses mediet og brugerne, så man kører videoer med ét formål på Facebook og et andet formål på Instagram, samtidig med at man fx målretter sin kommunikation mod forskellige segmenter på de to platforme.

Det kræver naturligvis en hel del, ifht. tid og ressourcer, at producere så meget indhold, men man kan starte ud med mindre tests af indhold til platformene.

Et andet eksempel kom fra mediehuset Condé Nast Publications, hvor Head of Digital, Will Harris, fortalte om deres arbejde med content ifht. online og print. Det handler om at forstå de forskellige målgrupper samt skabe eksklusivt content til platformene. Det drejer sig fx om modeserier i Vogue, der kun er tilgængelige i bladet og ikke online. Det er en interessant approach, som giver en eksklusivitet, der passer godt til brandet.

Learning: Differentier dit indhold og giv dine brugere unikke oplevelser afhængigt af mediet.

Ad blocking og forbrugeroplevelsen

Et andet interessant oplæg handlede om ad blocking, hvor bl.a. President Digital for MEC Global, Shenan Reed, talte om ad blocking, og hvilken indflydelse det har på forbrugeroplevelsen.

I Danmark anvender ca. 14 % af brugerne ad blockere (Danske Medier, august 2015), og man forudser en stigning i antallet af brugere.

Det kan skabe en udfordring for annoncører, hvis alle brugere i en specifik målgruppe anvender ad blockere, og det får mig til at vende tilbage til Mindshares årlige Reklameanalyse.

I 2015 viste Reklameanalysen, at forbrugerne både har faldende opmærksomhed over for reklamer, men også stigende irritation over dem. Her bliver de nye digitale medietyper, som fx pre-rolls før videoer, opfattet som meget forstyrrende af forbrugerne.

Det stiller et krav til annoncører om, at der skal skabes nogle gode formater med relevant indhold, som brugerne finder interessante. Det kræver et godt koncept, når man skal have brugeren til at se en 30 sekunders pre-roll før en video på 3 minutter.

Learning: Overvej, hvordan du kan skabe reklamer, der møder et behov hos brugeren. Sørg så for at målrette til de brugere, som din reklame rent faktisk har relevans for.

Ville du smadre din smartphone?

Til sidst et oplæg fra OnePlus, der producerer smartphones og gik ind på markedet i april 2014. Her talte co-founder Carl Pei om, hvordan de skaber opmærksomhed om deres produkt.

Idéen er, at man som bruger kun kan købe OnePlus telefonen, hvis man får en invitation af virksomheden. Invitationen kan fås ved at skrive sig på en liste eller ved at deltage i nogle af de konkurrencer, som OnePlus arrangerer.

En af de konkurrencer, der var med til at skabe meget hype om produktet, var ”Smash the past”. Her opfordrede OnePlus forbrugerne til at smadre deres nuværende smartphone og lægge videoen af det på Youtube. Når det var gjort, modtog man en invitation til at købe den nye OnePlus telefon.

Learning: Man kan lære meget af at se på de nye aktører på markedet, så følg med og tænk over, om du kan anvende elementer som inspiration til at udvikle nye features, kommunikation m.m.

Du kan se flere talks fra Websummit lige her.