baggrund

April 2015 bød på det, annoncørerne kaldte “Mobilragnarok”. Google fandt en smart måde til at kommunikere vigtigheden af at være “på mobilen” ved at øge antallet af mobiloptimerede sider i deres søgeresultater på mobile enheder. Google har nu annonceret, at de vil tilføje en “købsknap” til søgeresultater på mobile enheder, hvor hovedparten af alle produktsøgninger i øjeblikket foregår.

POV-underrubrik-detaljer

Blandt mange udgivere bliver det stadig mere og mere populært at gøre det muligt at købe på reklameplatforme. Facebook har for eksempel netop annonceret udviklingen af en “køb-sælg platform”, og hos Amazon kan man foretage betalinger via Twitter. Google er ved at lancere sine egne “købsknapper”, der bliver vist under en sponsoreret sektion med overskriften “Shop på Google”. Brugere kan nu søge efter produkter på deres mobile enheder og klikke sig direkte ind på producentens produktside (på Google), hvor de kan sammensætte og købe et produkt.

Google håber, at dette vil skabe markant fremgang for deres marked for mobile søgeresultater. Hvis en handelsfunktion tilføjes, kan det revolutionere internetbrugeres købsvaner og betyde, at søgemaskinerne sætter sig på en stor del af det voksende e-handelsområde til trods for, at de har en helt anden forretningsmodel end Amazon; Google har ikke et varelager, og brugere handler direkte med forhandlere eller producenter, uden at søgemaskinen tager provision af transaktionen.

Google vil også få adgang til en overflod af supplerende information om købsadfærd og salg, som kan komme annoncører til gode. Firmaer, der benytter onlinesalg, kan vinde ved at gøre brugernes vej bedre og hurtigere, hvilket kan betyde kompleks hjemmesidenavigation. En købsknap vil give brugerne mulighed for at foretage en handel direkte i søgemaskinens resultatsider, hvilket potentielt set kan give en hurtigere, mere ensartet og nemmere købsoplevelse. En købsknap vil også give udbydere et bedre overblik over deres ROI uden tag-installation; salg vil direkte blive tilskrevet en søgeresultatsreklame, men udbydere bør dog stadig være opmærksomme på “last-click wins”-modellen, der giver Google den fulde ære for købet, selvom tidligere eksponering overfor andet indhold og reklamer kan have spillet en betydelig rolle.

Der er andre potentielle problemstillinger, der kan lægge en dæmper på begejstringen for den nye model. En enklere og mere direkte vej for brugeren kan for eksempel resultere i, at nogle producenter mister kontrollen og et langsigtet forhold til kunden, eftersom et besøg på en hjemmeside eller applikation giver producenterne mulighed for at oparbejde et direkte løbende forhold til kunden, ofte ved at lægge en cookie til senere fornyet målretning og kommunikation.  En individuel oplevelse, krydssalg eller mersalg kan potentielt set blive vanskeligere uden sådanne data. Fysiske butikker kan frygte en øget “showrooming”, hvor kunder sammenligner priser og produkter via søgeresultater på deres mobiltelefon, for derefter at købe produktet til en lavere pris hos en anden onlineforhandler.

Google har reageret på nogle af disse bekymringer, idet de giver køberne mulighed for at tilmelde sig til en producents marketingprogram (f.eks. CRM-programmer). Google har desuden lovet, at landingssiderne for produkterne vil blive kraftigt markedsført og vil få tilknyttet links til andre produkter og tjenester for at fremme krydssalg og mersalg samt besøg på produktets hovedside.

opsummering 2

Flere og flere brugere benytter deres mobile enheder til at foretage produktsøgninger, og Google er altid på udkig efter nye muligheder til at forbedre købsoplevelsen på mobilen. Oprettelsen af en købsknap kan forbedre den nuværende “shop på Google”-oplevelse og gøre omstillingsperioden kortere. Det ligner et logisk skridt i retningen af øget proceseffektivisering (med mange fordele til følge), men det kan også afskære producenterne fra deres løbende dataindsamling og forhold til kunderne, plus at det fremmer “showrooming” i de fysiske butikker.

Google har også annonceret, at de planlægger at tilføje en købsknap på YouTube-annoncer i de kommende måneder. Denne udvikling vil understøtte det stigende antal søgninger efter hvordan-gør-man-videoer, produktanmeldelser og andre produktvideoer på YouTube, og vil give udbydere mulighed for at sende besøgende på siden videre fra produktkanalerne til deres forhandlersider for at købe produkter.  Tidlige undersøgelser foretaget af Wayfair og Sephora har vist en stærk interesse og et øget salg.  YouTube og søgeoptimeringer er også indikationer på Googles bestræbelser på at blive den ultimative ROI-partner inden for markedsføring.

 

Forsidefoto