Efter flere år med rygter kunne Facebook-telefonen langt om længe se dagens lys i sidste uge. Den viste sig dog slet ikke at være en egentlig telefon, men nærmere andre telefoner, der kører på Facebook Home – et program der markant ændrer telefonens funktion. Frem for at vove sig ud i en langtrukken og omkostningskrævende kamp på produktion og udvikling mod de etablerede aktører som Apple, Android og alle udstyrsproducenterne har Facebook besluttet at skyde genvej i bestræbelserne på at tage magten på mobilen.

Detaljer

De elementer i Home, der har trukket flest kommentarer, er funktionerne Cover Feed og Chat Heads. Førstnævnte erstatter telefonens låseskærm og velkomstskærm med live versioner af brugerens nyhedsstrøm på Facebook. Med Chat Heads får brugeren mulighed for at benytte Facebooks beskedservice, samtidig med at en anden app er åben. Begge er gode eksempler på, hvor tæt integreret Facebook er i det nye system, hvor det erstatter eller lægger sig ind over de hidtidige primære funktioner.

Det nye system er blevet prælanceret på en ny HTC Androidtelefon i mellemprisklassen, og det bliver senere lanceret via Google Play og bliver tilgængeligt på et bredt udvalg af telefoner med tiden. Facebook har designet klar til de hundrede millioner af Androidtelefoner, der findes globalt. Der kommer ikke en tilsvarende mulighed til Apple produkter, da Apple ikke vil tillade andre adgang så dybt ind i kerneproduktet.

Implikationer

Mark Zuckerberg fra Facebook har udtalt, at Home kan sælge flere Android telefoner. Men når vi husker på, at produktet blev lanceret på en 500 kroners telefon, ligner det snarere, at Facebook udnytter Androids dominerende position på massemarkedet som en trojansk hest. Produktet er ikke målrettet mod innovatører og tidlige adoptere – det er målrettet til brugere, hvor Facebook simpelthen er internettet.

Det er et klart træk fra Facebooks side at forsøge at opnå den samme dominans på de mobile enheder, som vi kender fra computeren – mange har begrundet den tidligere skuffende aktieemission med den ene årsag, at Facebook ikke har tilpasset sig hurtigt nok til mobilmarkedet. Det er helt klart et både ambitiøst og aggressivt træk, der giver mulighed for at udvide den allerede massive datamængde, som Facebook besidder, og for at udvikle reelt personaliserede annonceformater med udgangspunkt i mobilplatformen. Nogle mener, at Apple bliver tvunget til at efterligne Android platformens fleksibilitet og give brugerne mulighed for at downloade Facebook Home, men det det kunne lige så vel få den stik modsatte effekt.

Det seneste træk med at samle Android og Chrome i ét team, efter grundlæggeren Andy Rubins afgang, kan have mange årsager. Én af dem kan være, at det efterhånden er vanskeligt at se, hvordan Android bidrager til Googles bundlinje. Samsung og Amazon nævner dårligt Android længere, Kinas hurtigst voksende mobilselskab bruger det, men størsteparten af Googles tjenester er forbudt eller underlagt restriktioner i landet, og nu har en af Googles største konkurrenter lanceret et produkt, der kan ende med at skubbe Googles produkter helt ud af billedet.

Resumé

Facebooks mobilstrategi ser nu ud til at være klar – forsøg at dominere platformene frem for at efterligne eller konkurrere med dem. For de annoncører, der hidtil har investeret omfattende i Facebook, kan det komme til at betyde muligheder for at bringe deres budskaber ud til den almindelige telefonbruger i brugerens daglige færden.

Men Facebooks ambitiøse forsøg på at overtage en stor del af brugerens grænseflade på mobilen kan give bagslag. Forbrugerne kan have en vis skepsis med hensyn til mængden af data, som Facebook nu får adgang til, og endelig kan Google beslutte, at de ikke længere ønsker at udvikle både konkurrenternes forretning og deres egen.