Trafikken fra mobilenheder, som smartphones og tablets, stiger med 1 procentpoint per måned (Mindshare undersøgelse af mobiludbredelse hos en række større e-commerce kunder), og omkring 38 procent (IBM undersøgelse december 2013) af trafikken stammer i dag fra smartphones og tablets. Trafikken fra traditionelle enheder, som en bærbar eller en stationær computer, falder tilsvarende måned for måned.
I 2014 vil der for flere websites være flere besøg via smartphones og tablets end fra traditionelle computere. Salget af bærbare og stationære computere er faldet for femte kvartal i træk, og faldt i juli-september kvartal med 7,6 %. Under Thanksgiving i USA stod smartphones og tablets for 25,8 %** af det totale online salg!
Afspejler din digitale strategi denne adfærd eller tager du udgangspunkt i en adfærd, der eksisterede for 2-5 år siden? Sagt med andre ord, løber forbrugerne fra dig og anses din reaktion mere og mere som ”too little too late”?
Hvis du som så mange andre er faldet lidt bagom dansen ift. forbrugerne, bør du derfor allerede nu få kigget på din digitale strategi, få justeret budgetterne og måske få rykket et responsive design eller en app frem i køen. Nedenstående bør du kigge efter med ”mobile” i baghovedet:
Trafik, SEM, SEO, Display og Social. Hvordan skal trafikken sammensættes, så den afspejler forbrugernes adfærd?
Platform, responsive design, apps og local context. Hvordan skal dine medier, dvs. dit website, din butik, mv., afspejle forbrugernes mobile adfærd?
Foruden ovenstående bør du tænke over: Hvordan disse områder skal spille sammen og være understøttende i forbrugerrejsen? Har du udelukkende fokus på at være din kundes ven på konverteringsøjeblikket, eller sørger du også for at være en medspiller fra research af dine produkter eller services til deling af kundens oplevelse med dig? Dine kunder skifter i dag mellem deres smartphones, tablets, bærbare computere og arbejdscomputere gennem hele forbrugerrejsen. Understøtter du denne adfærd, eller modarbejder du den ved ikke at være med løbende i processen?
Den fulde forbrugerrejse, med alle de enheder der bruges i dag, ser ud som nedenstående figur – her understøttes brugerne hele vejen med den teknologi der er tilgængelig til at gøre det til en god oplevelse. Der er taget højde for at forbrugerne gerne vil undersøge dit website først, ofte via en smartphone, således at indholdet er let læseligt, nemt at navigere i mv. Billedlig forklaret, så vinduesshopper forbrugerne med deres smartphones.
Når forbrugeren senere vil bruge lidt mere tid på dit website, så er indholdet også gjort læsbart på tablets – alt er optimeret til at give en imødekommende oplevelse og man lader ingen ude i kulden blot fordi de bruger nogle anderledes enheder end vi brugte tilbage i midten af 00’erne. Har du gjort det let for smartphone og tablet brugere at ose i din forretning?
Ofte vil det være via en traditionel desktop computer at konverteringen kommer, men den kommer med baggrund i en længere overvejelsesfase som er sket via andre enheder. Og vi ser allerede nu tendenser mod at smartphones og tablets gør aggressivt indtog i købsfasen. Firmaet Branding Brand har opgjort, at smartphone optimerede websites oplevede en stigning i salget på Black Friday på 186,54 % sammenlignet med 2012 og fik 75,65 % flere besøg. Er dit website smartphone optimeret?
Når det er tid til at dele oplevelsen med andre, så er en smartphone efterhånden standard når det gælder spredning af oplevelser med venner, familie, bekendte mv. på Facebook. Understøtter du nem deling via smartphone?
Meget ofte ser vi en strategi der i langt højere grad afspejler nedenstående: Et ensidigt fokus på brugerne i det øjeblik de køber via en PC. Her negligeres de forgående og efterfølgende faser af forbrugerrejsen. Den går ikke længere.
Hvilken version af ovenstående forbrugerrejsemodel understøtter du?
Der er vist ikke længere nogen tvivl om, at vi begynder at kunne se tilbage på dengang, vi fik flest besøg via desktop computere med 13”-27” skærme betjent via et tastatur med en mus.
Lad 2014 være året, hvor mobile vitterlig bliver en del af din digitale strategi og du ikke længere ligger bagerst i feltet, halsende efter dine kunder.