Baggrund

Apple lancerede iBeacon som en funktion i iOS 7 ved WWDC i juni. Apple har ikke frigivet nærmere information om funktionen, men vi vurderer, at den kan få en stor indvirkning på detail-til-mobil købsoplevelsen kontekstafhængigt og i butikken.

Fakta – nyttig viden

  • iBeacon er Apples brandnavn til en ny Bluetooth Low Energy teknologistandard, der fremover indbygges i alle nye Apple telefoner.

 

  • iBeacons fungerer også som et Bluetooth kompatibelt geografisk lokationssystem på mikroniveau – altså faktiske, fysiske transmittere. De har større rækkevidde end NFC-transmittere, op til 50 meter i forhold til NFC-transmitterens få centimeter, og de muliggør en større vifte af datatjenester. De kan bruges af detailforretninger, museer og virksomheder til at udsende højrelevant kommunikation til kundernes iPhone eller iOS-enhed – alt fra kuponer til personlige priser og egentlig betaling.

 

  • iOS 7 SDK (software development kit) indeholder iBeacon. iBeacon funktionaliteten bliver indbygget i apps til iOS 7. Hvis en kunde har en given brand app, der er kompatibel med iBeacon, vil en iBeacon fortælle appen, at kunden nu befinder sig et bestemt sted, så virksomheden kan sende eventuelle geografisk bestemte tilbud til forbrugeren.

Implikationer

Individuel, stedbaseret kommunikation. Kundetilpasset detail-til-mobil-markedsføring i butikken er meget tættere på at være en reel mulighed, end vi tror. Forskellen mellem de tidligere mislykkede forsøg via Wi-Fi, Bluetooth eller NFC og den nye teknologi er, at de tidligere teknologier aldrig for alvor blev skalerbare. Via Apples app-økosystem med omtrent 1 million apps og næsten 500 millioner iOS-enheder solgt til dato, bliver det muligt at nå den kritiske masse. Forestil dig, at du går ind i din lokale butik med en iPhone 5S eller 5C.  Hvis butikken har etableret en iBeacon zone, kan den levere kundetilpassede kuponer eller vise kunden vej til hylden, hvor en bestemt vare befinder sig. Den kan præsentere kunden for særlige tilbud eller personlige beskeder og anbefalinger, baseret på kundens aktuelle placering eller tidligere interaktion med brandet. (Kilde: GigaOM 9.10.13)

 

Teknologien er både let at integrere og skalerbar. Apple påtager sig ikke, at producere og udvikle sine egne iBeacons. I stedet stiller de en attraktiv og delvist åben platform til rådighed for eksterne producenter. Dog er denne platform i høj grad styret af Apple, der fastlægger standarden for teknologi og indbygger den i deres OS. iBeacon leverandøren Estimote har lavet følgende demo, der giver et billede af, hvordan en iBeacon kan fungere.

Youtube.com

 

Det rette sted, det rette budskab og den rette kontekst med helt nye dimensioner. iBeacon kan gøre det muligt for marketingfolkene at realisere drømmen om ‘det rette budskab på det rette tidspunkt’ med tilstrækkelig skalerbarhed, personaliseret til den individuelle forbruger. Det bliver endda muligt at afvikle betalingen, så kø ved kassen bliver et fortidsfænomen (tænk på den allerede eksisterende mulighed for at betale med din iPhone, når du tjekker ud af en fysisk Apple store).

Sammenfatning

Indgangsbarrierer og langtidseffekt kender vi endnu ikke endnu, men én ting er sikkert – konteksttidsalderen synes lige at være begyndt.