Baggrund

Apple er på det seneste kommet under enormt pres fra konkurrenterne, især Google og Samsung, der vinder markedsandele med introduktionen af nye og stærkt konkurrencedygtige produkter. Værdien af Apple aktien er faldet, og virksomhedens børsværdi er styrtdykket med 40%. Har Apple for alvor problemer med at bevare glansen i æraen efter Jobs?

Detaljer

Markederne for smartphones, tablets og smartlets er nu nået ud over den tidlige adoptionsfase i mange lande, og det bør ikke komme som en overraskelse for nogen, at Googles Android OS vinder markedsandele, nu hvor HTC, LG, Motorola og andre producenter kæmper om massemarkedet, som ret beset aldrig har været Apples naturlige kundebase.

Apples forretning er baseret på mindre volumen og høj værdi sammenlignet med Googles strategi, der sigter mod høj volumen og lavere indtjeningsbidrag. Apples strategi har tre ben at stå på: 1) udvikle fremragende produkter, der spiller problemfrit sammen, i et stort set lukket økosystem, 2) målretning mod innovatører og tidlige adoptører, der er villige til at betale dyrt for deres udstyr, 3) sekundær, supplerende indtjening via service, applikationer og i mindre omfang annoncering. For at sætte tingene i perspektiv kan det nævnes, at Apple tjener 368 USD for hver solgt iPhone, og Google tjener ca. 10 USD pr. telefon. Derudover tjener Apple 30% på salg af iTunes-applikationer sammenlignet med Googles sølle 5%.  Apple har altid vidst, at det ville blive vanskeligt at fastholde så højt et indtjeningsbidrag, og Apples senest offentliggjorte resultat for Q2 2013 viser, at selv med et hæderligt salg af iPhone og iPad har virksomheden haft et fald i nettooverskuddet for kvartalet til 9,5 milliarder USD i forhold til 11,6 milliarder USD i samme kvartal sidste år.

Implikationer

CEO for Apple, Tim Cook, antydede i denne uge, at Apple har store planer for Q3 og et solidt sortiment klar til 2014. Apples relative tavshed med hensyn til det seneste fald i børsværdien kan meget vel indikere en underforstået tillid til de fremtidige produktlanceringer. Det skader naturligvis heller ikke at have 137 milliarder USD i kontante reserver som rygstød. Det store spørgsmål er – hvad er de spændende planer for Q3 og 2014?

Ud over forbedringer og nye modeller af de eksisterende produkter går der vedvarende rygter om, at Apple er klar til den næste store lancering og stille og roligt forbereder at omvælte endnu en branche. Eksperterne har længe spået, at Apple ville lancere deres eget TV, og dermed gå ind på et overrendt og stærkt konkurrencepræget marked med snæver indtjening og et væld af juridiske udfordringer, hvad angår rettigheder til sendetilladelser og indhold. Men det er et faktum, at TV’et er den eneste skærm ud af de mange, der præger forbrugernes hverdag, hvor Apple ikke spiller nogen væsentlig rolle (bemærk: Apples nuværende TV-produkt har Apple EPG og streamingfunktion til forbrugerens eksisterende TV). Der kan være gode odds for, at Apple har planer om at redefinere vores TV-oplevelse.

Et andet område, som eksperterne spekulerer i, er iWatch armbåndsuret, og hvem ved – den legendariske Dick Tracey-telefon eksisterer måske allerede i et Apple laboratorium et sted. Med et armbåndsur har Apple mulighed for at udnytte den seneste hype omkring teknologi til at bære på kroppen (Jawbone, Nike Fuelband, Google Glass) og flytte iTunes indhold, Siri, Facetime og naturligvis telefonen over på forbrugerens håndled. Det er den type branchebrydende, øjenåbnende produkt, som Steve Jobs ville have elsket.

På den anden side kunne svaret også være, at Apple ganske enkelt ønsker at forbedre iOS-funktionaliteten og lancere nye grafembaserede iPhone- og iPad-modeller med endnu mere hukommelse. Med Samsungs nye Galaxy S4, der presser Apple på indtjeningen, kan mere epokegørende opgraderinger end de seneste blive nødvendige for at forsvare markedsandelen.

Resume

Apple har gentagne gange omdefineret hele brancher med sin teknologi. Apples CEO Tim Cook har antydet, at der er endnu en revolution på vej – måske havde Steve Jobs planlagt nogle ekstra overraskelser til os. Vi holder jer orienteret.