Facebook har annonceret, at de snarligt udruller et nyt, mere visuelt og mindre rodet layout, der giver brugerne mulighed for at filtrere det indhold, de ser i newsfeedet, og skabe en ensartet oplevelse på mobil og pc.
De primære forandringer bliver:
- Newsfeedet kommer til at fylde mere
- Brugerens forside reduceres fra fire til tre kolonner (sidepanelet i højre side forsvinder)
- Sideopslag og annoncer bliver mere visuelt fremtrædende – blandt andet større format, billedtekst på nogle billeder, coverbilleder på sponsorerede ‘Synes godt om’-historier
- Mulighed for at filtrere newsfeedet, som nu er inddelt i forskellige feeds: fx billeder, grupper, venner og brandsider man følger
- Navigation i sidebjælke med bogmærker og kontakter ligesom i Facebooks mobilapplikation
Ændringerne i Facebooks newsfeed er udelukkende kosmetiske, og EdgeRank algoritmen, der afgør hvilket indhold der vises for brugerne, ser i første omgang ikke ud til at blive påvirket.
Det vides dog endnu ikke hvornår ændringerne rulles ud i Danmark, så hvis du vil have et smugkig på det nye design skal du klikke her.
Konsekvenser for brands på Facebook
Vi har stadig til gode at kende alle implikationerne i forbindelse med det nye newsfeed, men ud fra de første informationer fra Facebook og vores indledende brug af feedet, kommer her tre elementer du som brand skal lægge mærke til:
Fokus på visuelt tiltrækkende indhold – Med ændringerne i newsfeedet, ser det ud til at den bedste måde at øge interaktionsraterne på bliver at producere og opslå billeder og videoer af høj kvalitet.
Nye targeting muligheder – De nye newsfeeds er orienteret mod forskellige former for indhold: musik, film, sport, gaming etc. og der ligger dermed gode muligheder i ramme brugerne med et budskab som passer præcist til den kontekst de befinder sig i.
Valg af coverbillede – Ud over profilbilledet vil sponsorerede ‘Synes godt om’-historier (de såkaldte like-ads) nu også indeholde brandsidens coverbillede, hvilket dermed kan få indflydelse på, om brugeren vælger at ‘Synes godt om’ din side.
Hvorfor ændres newsfeedet?
Facebooks redesign indebærer en visuel forenkling af newsfeedet og en ensretning af layout på pc og mobil for at forbedre brugeroplevelsen. Med stor sandsynlighed er ændringerne også et forsøg på at vinde de brugergrupper tilbage, hvor tids- og aktivitetsniveauet har været faldende, fordi blandt andet de fotobaserede konkurrenter som Tumblr, Pinterest, Snapchat og Instagram vinder frem som foretrukken eller assisterende social platform.