De tre kampe Danmarks landshold spillede under sommerens EM, blev i gennemsnit set af 1,8 mio. danske seere.  Det var vel som forventet, men hvad med de andre lande – er der overhovedet interesse for det danske landshold ud over landegrænserne?

Vi bad vore kollegaer på Mindshare-bureauer i bl.a. Storbritannien, Portugal, Bulgarien, Tjekkiet, Norge, Sverige, Østrig, Litauen, Ungarn og Spanien om at indrapportere deres seertal under EM.

Tallene afslører, at de tre intensive danske opgør vakte betydelig interesse blandt seere i mange andre lande. De bedste seertal til det danske landshold fik holdet meget naturligt, i de store lande som Danmark var oppe imod.  Hele 6,2 mio. hollændere så eget hold tabe til danskerne, mens 2,2 mio. portugisere fulgte Portugals kamp mod Danmark nogle dage senere.

Det er særligt bemærkelsesværdigt, at Danmark-Holland kampen blev set af hele 5,7 mio. briter på BBC1. Danmark og Holland var som bekendt ikke i Englands gruppe.

Der var også solid dansk opbakning i nabolandene.  Den første kamp hvor Danmark overraskede mod Holland, blev således set af 985.000 svenskere, og det store møde mod Tyskland, der var afgørende for Danmark, ramte 1,4 mio. svenskere.

Danmark mod Portugal trak hele 650.000 svenske seere og 530.000 norske seere.

De største kampe – målt på seere

De store opgør under Euro 2012, hvor flest millioner var klistret til tv-skærmen, var af gode grunde i de lande med mange indbyggere.

Én af de store europæiske topscorer var lidt af en overraskelse: Tyskland-Italien blev set af 18,6 mio. alene i Italien, mens finalen Italien-Spanien blev set af 17,4 mio. i Italien, og 14,6 mio. i Spanien.

Blandt andre topscorere var kampen England-Italien, der blev set af 18,5 mio. alene i Storbritannien.

I Frankrig blev skæbnekampen Spanien-Frankrig set af 10,3 mio., mens selve finalen, altså uden fransk deltagelse, var helt oppe og runde 11,8 mio. Til gengæld ignorerede briterne helt slutopgøret; kun 1,8 mio. briter så finalen den 1. juli.

 

Fodbold seere er stadig mænd

Vi fik også vore kollegaer til at undersøge, om det fortsat især er mænd, der interesserer sig for fodbold i de forskellige lande.

Det svinger fra land til land, men cirka 65-70 procent af alle kampene, der blev vist under Euro12, blev set af mænd. I Danmark var det 60 procent af EM-seerne, der var mænd.

Kønsfordelingen var ens rundt om i Europa, med undtagelse af Polen og Portugal.  Mænd og kvinder var lige gode om interessen i kampene i de to lande med en 50-50 fordeling.

De græske kvinder var midlertidig ikke interesseret i at se fodbold med deres mænd. I Grækenland var 75 procent af seerne mænd.

 

Kilde: Mindshare-bureauer over hele EU.