Facebook lancerede for nylig Grupper, et værktøj, der gør dig i stand til at “gruppere” dine venner med andre ligesindede og derefter filtrere, hvem der modtager hvilke meddelelser, fotos osv. Kort sagt gør Grupper dig eller en virksomhed i stand til at segmentere venner og fans og skræddersy efterfølgende meddelelser. Du skal blot tagge en ven eller fan for at medtage dem i en gruppe. Det er et stort skridt væk fra Facebook grundlæggeren Mark Zuckerbergs oprindelige vision om at nedbryde privatlivets barrierer, og med hans ord: “Den tid, hvor ens image og adfærd er forskellig i forhold til arbejdskolleger og venner, er formentlig meget snart ved at være forbi”.
Hver gruppe får den nuværende Facebook-oplevelse, men med tilpasset indhold: information, væg, fotos, noter osv. Facebook har tilføjet en ny fane ‘doks’,
som erstatter noter og ligner en wiki-side. Nogle mener, at denne funktion stille og roligt vil udfordre Microsofts Word og Googles Documents. Endvidere har Facebook føjet e-mail-integration til deres platform for hurtigere at få opfyldt ønsket om at blive fremtidens vigtigste kommunikations-hub.
Hvordan vil Grupper påvirke virksomheder?
I øjeblikket har Facebook gjort det klart, at Pages forbliver deres vigtigste ”åbne” brand-platform, mens Grupper hovedsageligt er til forbrugerne. Men virksomheder kan oprette “Grupper” via stedfortrædere og billedsider (f.eks. Alexander Orlov repræsenterer Compare the Market). I sådanne scenarier kan virksomheder genskabe deres CRM-modeller ved at etablere forskellige grupper til forskellige kundesegmenter. F.eks. kunne en kreditkortvirksomhed oprette en “premium”-gruppe til sine mest værdsatte kunder og udarbejde indhold, der er nøje tilpasset dette publikum. Facebook har også opdateret sin Open Graph API med den nye Gruppe-funktionalitet, så virksomhederne kan styre mærkevaregrupper uden for siden.
Virksomhederne skal være opmærksomme på, at Grupper p.t. mangler den robusthed, som de fleste CRM-platforme har. Faktisk kan man blive medtaget i en Gruppe af en hvilken som helst ven uden mulighed for at acceptere eller nægte at acceptere det. Endvidere modtager medlemmerne af en gruppe også besked om alle aktiviteter i gruppen og kan ikke forhindre nogen i at medtage dem igen, hvis de ikke har ønsket at deltage. Over for et sådant publikum skal virksomhederne være forsigtige med ikke at blive opfattet som spammere.
På sigt vil disse Grupper udvikle sig til at omfatte flere funktioner. Virksomhederne skal vurdere deres målsætninger og holde øje med denne udvikling for at vurdere, hvornår og om de skal acceptere Grupper. I mellemtiden vil vi anbefale, at virksomhederne i det mindste holder øje med de grupper, der er etableret omkring deres mærke, og arbejder konstruktivt inden for de områder, hvor der kan skabes værdi.