iTunes 10.0 – Music 2.0?

Med lanceringen af Ping, der er en tilføjelse til den nye iTunes software, integrerer Apple funktionerne fra de sociale netværkstjenester i sin velkendte musik- og underholdningsbutik.  Annonceringen kommer lige i kølvandet på ombygningen af MySpace og rygter om, at Spotify planlægger lancering i USA. Alt sammen tyder det på, at sammensmeltningen af de sociale onlinemedier og musiktjenesterne bliver en af de fronter, hvor slaget om kunderne i online underholdningsuniverserne kommer til stå. Og hvad betyder det så for de mange fans, brand ejerne og bandene?

Anti-social?

I den oprindelige form skulle Ping i teorien give brugerne mulighed for at følge deres yndlingskunstnere og se, hvilken musik deres venner lytter til. Det lyder jo besnærende. Men efter en test af Ping har vi fundet frem til, at applikationen i øjeblikket har svært ved at løse sit primære formål. Derudover lider Ping af det, som på mange måder er Apples største styrke og også deres største svaghed – nemlig at det er et lukket system. Til trods for, at Facebook og Twitter begge har et talstærkt publikum og af mange andre sociale netværk benyttes som springbræt til at tiltrække brugerne til de nye platforme, så kan man i øjeblikket ikke fra iTunes linke sin Ping profil til sin Twitter eller Facebook profil (eller last.fm eller MySpace for at nævne et par andre), og på den måde bliver det så som så med den sociale rækkevidde.

Det kan kun blive bedre

Men trods begyndervanskelighederne er der mange gode grunde til, at Ping skulle kunne forbedre sig og blive en værdiskabende tjeneste for brugerne og annoncørerne. Ping er først lige blevet lanceret og har på rekordtid nået over 1 million brugere ud af de i alt 165 millioner iTunes brugere. Og hvis det lykkes Ping at skabe integration til Genius softwaren, kan iTunes blive en virkelig kraftfuld henvisningsmotor. Blandt marketingchefer er det i øjeblikket et meget populært og effektivt markedsføringsmiddel at skabe tilknytning mellem et brand og en populær kunstner, og iTunes kunne blive den nye og banebrydende kanal til at matche brands og deres målgrupper via den fælles passion for et bestemt band eller en musikgenre.

Apples konkurrenter har haft succes med at opbygge deres egne modeller. MySpace specialiserer sig eksempelvis som vindue ud mod publikum og platform for de nye og håbefulde bands, og last.fm har opnået status som den moderne musikelskers jukebox. Apple har derimod fordelen ved faktisk at have mulighed for at guide forbrugerne fra musiksøgningen direkte videre til et køb, som nu også omfatter koncerter. Det indebærer attraktive fordele for forbrugerne og kunstnerne, som i sidste ende måske vælger at flytte både deres opmærksomhed og budgetter væk fra netværk som MySpace og over til iTunes. På den anden side kan Ping også i al sin enkelthed være et kortsigtet taktisk tiltag, der skal gøre det muligt for iTunes at gå op mod konkurrencen fra andre downloadtjenester, der drives af MP3-portaler som CompareDownload.com, der hjælper forbrugerne med at finde den billigste pris på album og numre.

Lanceringen af Ping er et smart træk, der styrker Apple i indsatsen mod konkurrenterne og de nye forretningsmodeller på markedet. Men – hvis Apple for alvor ønsker at drive et socialt netværk, kan de måske have behov for at kigge indad først og selv blive mere social.