Tilbage i december stillede jeg her på bloggen spørgsmålet, om podcast-formatet er en uberørt mediekanal i Danmark. I de seneste 6 måneder er podcast-industrien boomet. På et halv år er antallet af podcasts i iTunes steget fra 1.200 til 1.640 dansksprogede podcasts. Men en ting er, at der produceres flere podcasts, men er koden knækket til at bruge mediet kommercielt? Her er svaret entydigt; Ja.

Nogle af de tunge drenge inden for tv- og radio har også fået øjnene på for podcastens muligheder. Der ses en stigende tendens til, at radioværter dropper at sende deres ellers populære programmer igennem de traditionelle radiostationer for at lave deres egen podcast, som de sender ud gennem iTunes.

Antal danske podcasts i iTunes

Her Går Det Godt og Anders & Anders er eksempler på Podcasts, der bliver sponsoreret af kommercielle partnere, som betaler værterne for at præsentere deres virksomhed eller produkt i starten og slutningen af hvert afsnit. Men der findes efterhånden en god håndfuld succesfulde podcasts, som er blevet sponsoreret af en virksomhed. Vi ved også gennem Mindshares årlige Reklameanalyse, at opmærksomheden til reklamer er faldende og i år ligger på 7%, samtidigt med at irritationen til reklamer er stigende. I år ligger irritationen til reklamer på 36%, hvilket tvinger os til at tage stilling til den reklame, vi eksponerer forbrugerne for, samt være mere kreative og relevant. Og særligt her kan podcastmediet noget, som de traditionelle medier ikke kan. I Danmark er det kun Bauer Media, som forhandler podcasts og kommercielle partnerskaber, men processen ved at finde det rigtige match mellem virksomhed og podcast kan være svær og tidskrævende.

I USA findes der allerede virksomheder, som lever af at samle et netværk af podcasts, som de kan sælge annoncering igennem til virksomheder. Et eksempel er Midroll.com, som fungerer ligesom et bloggernetværk i Danmark.


Her Går Det Godt

Esben Bjerre og Peter Falktoft, tidligere kendt fra DR’s Monte Carlo, har startet podcasten ’Her går det godt’. De har fra start haft et kommercielt islæt over deres podcast ved at være 100 procent finansieret af supermarkedet Irma. De taler åbent og ærligt om deres samarbejde med Irma, og er ikke bange for, at deres troværdighed lider skade. Samtidigt lægger de vægt på, at de kun vil indgå kommercielle samarbejder med virksomheder, de kan stå inde for og som ikke ligger langt væk fra deres eget brand.

Anders Breinholt & Anders Lund Madsen, tidligere kendt fra ’De Sorte Spejdere’, har også meldt sig på banen og startet deres egen podcast: Anders & Anders. De har indgået et samarbejde med Blockbuster, som lægger deres vodpast (En podcast, som filmes mens den produceres) på deres website og producerer alt deres indhold. Et samarbejde som først blev indgået efter podcasten havde kørt et stykke tid. Blockbuster udtaler i episode 32 af Anders & Anders, at de oplever større kendskab til Blockbuster og væsentligt mere trafik på deres website.

 

Kommercielle partnerskaber  

At anvende en podcast til et kommercielt partnerskab kan være meget fordelagtigt, da det rigtige samarbejde med en populær podcast, kan nå ud til rigtig mange lyttere. Udfordringen ligger i, at vi endnu ikke har adgang til offentlig data, der viser hvor mange eller hvem der lytter til de forskellige podcasts. Samtidigt kan det være svært at forudsige, hvilke podcasts der bliver store og hvilke, der er relevante at indgå et samarbejde med.

Mindshare rådgiver inden for kommercielle partnerskaber, og vi anser det som et spørgsmål om tid, før nogle af vores kunder laver et partnerskab omkring en podcast. Mikkel Rossing, Head of Strategic Partnerships udtaler: “Det store boom inden for podcasts er rigtig interessant for virksomheder at benytte, da det giver mulighed for at nå ud til målgruppen på en mere naturlig måde end via traditionelle mediekanaler. Som med alle andre former for brug af influencers, så kan man som virksomhed nå deres følgere og fans gennem en troværdig afsender, hvilket kan højne budskabsforståelsen og opfattelsen af et produkt eller en virksomhed. Dertil er det stadig så nyt og relativt uprøvet, at det ikke nødvendigvis koster en bondegård at være med.

Vi har allerede nu set forskellige former for aktivering. Der er den enkelte, hvor virksomheden bliver nævnt først og sidst med budskabet om, at ’denne podcast er sponsoreret af…’, men der er også meget mere kreative eksempler. I ’Her går det godt’ taler Bjerre og Falktoft kort om Irmas produkter, hvilket er et forsøg på at involvere Irma på en smooth måde, hvilket jeg dog til tider synes, virker meget forceret og ikke helt efter hensigten.

Et af de bedste eksempler jeg har set, er Morten Resens startup podcast, som i øjeblikket er sponsoreret af Danske Bank. Han har åbent talt om aftalen, og han forpligter sig ikke til overhovedet at nævne Danske Bank i hver episode. Når de bliver bragt i spil, så er det på relevant og elegant vis, da Resen alligevel skal tale med sin bankrådgiver, der hjælper ham i mange henseender i forbindelse med at være iværksætter. Danske Bank har over mange episoder indirekte gjort lytterne opmærksomme på, hvilke kompetencer samt produkter de har til netop den målgruppe og dermed positioneret sig som det åbenlyse valg. Jeg vil også gerne fremhæve Anders og Anders-eksemplet, hvor Blockbuster går ind og giver merværdi til de interesserede, der ikke kun vil lytte, men også se med. Som man kender det fra Netflix, begynder Blockbuster dermed at lave deres eget unikke indhold”.

Vil du høre mere om mulighederne inden for strategisk podcast-sponsorater, så kontakt Head of Strategic Partnerships, Mikkel Rossing.