Seks væsentlige supertrends vil påvirke livsstilsindustrien for børn og deres familier på et tidspunkt, hvor vi kræver bedre fremfor mere, hylder diversitet og ønsker at leve en bæredygtig, men bekvem livsstil. I trendbogen ’pej kids’ kan du blive klogere på nedenstående tendenser:

Reparation, gensalg og udlejning

Børn vokser hurtigt ud af deres tøj, og gensalg bliver mere og mere vigtig inden for dette felt. Virksomheder kan f.eks. engagere sig i genbrugs- og reperationsstrategier, herunder at anvende råmaterialer fra brugte produkter til at skabe nye produkter. Online abonnements-tjenester er populære og fungerer som et bekvemt og bæredygtigt tilbud til familier, der ønsker kvalitetsprodukter direkte i postkassen. Generelt ønsker familier stadig at eje langtidsholdbare kvalitetsprodukter, men flere vil efterspørge abonnements- og udlejningstjenester til hurtigt skiftende trends og produkter.

Samarbejde med en god sag

Flere familier ønsker at støtte positive forandringer og brands, der støtter en god sag. De søger det autentiske og ægte fremfor brands, der kun fokuserer på at hype nye produkter. Derfor kan man være en fordel at tænke i samarbejder med licensfigurer og virksomheder, der har en god sag for øje. Dyrk det positive og drag fordel af de velovervejede samarbejder, som har fokus på at gøre noget godt, eksempelvis at deltage i bæredygtige projekter.

Bæredygtig tilpasningsevne

Den bevidste familie efterspørger varer af høj kvalitet med længere levetid til sine børn. Det kan ’bare’ være økologisk bomuld, men det kan være en fordel at anvende andre miljøvenlige materialer og produktionsmetoder. Udforsk, hvordan justerbart design kan føre til langsigtet kundeloyalitet ved at tilbyde gode produkter i innovative materialer med smartere og tilpasningsdygtige konstruktioner.

Tendenser

Positiv inkludering

At hylde individualitet og diversitet er fortsat et vigtigt emne i børns hverdag. Denne tendens kan imødekommes gennem f.eks. unikke designløsninger eller brug af autentiske budskaber og inkluderende kommunikation, der opfordrer børn til at være sig selv, uanset køn, race og interesser, herunder ved at støtte op om anti-mobningskampagner.

Fra fysisk til digital

Skærmvenlige oplevelser, farver og teksturer vinder frem, og digitale design- og modehuse begynder at erstatte fysiske produkter, events og kampagner med digitale renderinger. Nogle brands bruger allerede digitale showrooms til at vise produkter og tilbyder forbrugere nye veje til bæredygtighed. Man kan arbejde med digitale produktrenderinger og bæredygtige koncepter, hvor virtuelle prøveprodukter fremvises og først sættes i produktion efter køb.

Hjemlig komfort

Familier vil have færre, men bedre ting omkring sig, og et organiseret hjem med plads til selvpleje, fleksibilitet, stilhed, kreativitet og komfort. At optimere hjemmet og frigøre tid til meningsfulde oplevelser bliver nøglen, og oprydningskoncepter fortsætter med at inspirere familier. Produkter og tjenester, der kan hjælpe familier disse ønsker, vil blive efterspurgte og tilføre et nyt, bæredygtigt aspekt på familiens uønskede forbrugsvaner.

Tendenser