Vi ser atter ændringer på cookiefronten. Erhvervsstyrelsen meldte ud i sidste uge, at de ikke længere vil ’’føre tilsyn’’ mod opsamlingen af statistiske cookies. Det er altså en lettelse for danske virksomheder, da lempelsen fjerner en del af det mørketal, som hele ’’privacy’’-bølgen tidligere har medført.

Hvad indebærer det?

Udmeldingen fra Erhvervsstyrelsen påvirker den måde danske virksomheder må indsamle cookies på. Og vi kender jo alle samtykkeboksen som vi bliver mødt med når vi tilgår en hjemmeside:

Cookies

Her kan vi som brugere deklarere om, hvorvidt vi vil give tilladelse til virksomheden i den anden ende om de må indsamle cookies baseret på vores adfærd. Indtil nu har det ved lov kun været tilladt at indsamle de såkaldte ’’nødvendige’’ cookies selvom at brugerne siger nej til andenvis.

Det er nu ændret. Som annoncør kan du nu også få lov til at indsamle statistisk cookiedata på brugerne, selvom de frabeder sig sporing. Det gør en stor forskel i de indsigter man kan samle på sine brugere. (Note: For data til brug i marketing skal der stadig indhentes samtykke på opsamlingen.)

Hvad betyder det så?

Det betyder, at du nu igen kan få værdifulde data om brugernes adfærd. For de statistiske cookies er nemlig dem der sikrer, at der kommer data i web analytics (typisk Google Analytics). Her har vi efter implementeringen af cookielovgivningen haft et mørketal på alle brugerne, som kun har tilladt nødvendige cookies.

Dog skal du fremadrettet være opmærksom på, at den data kun må bruges til statistiske formål. Det vil altså sige, at der ikke må konstrueres målgrupper baseret på den data, og data må heller ikke videregives til 3. parter. Dertil kan man opsamle et marketingsamtykke hos brugerne. Men at kunne få helt basale ting som trafik på ens hjemmeside tilbage uden et mørketal, skaber stor værdi hos de danske virksomheder.

Hvad skal du gøre?

For det første, vil det fortsat være en god idé at holde fingeren på pulsen i denne sag og følge udviklingen tæt. Udmeldingen fra Erhvervsstyrelsen kommer med er nemlig ikke helt sort/hvid og der er stadig plads til fortolkning. Ligesom vi tidligere har set med GDPR-lovgivningen, og andre tiltag blive fortolket forskelligt på tværs af landegrænser. Derfor råder vi dig til at holde øje med retningslinjerne, og fortolkningen heraf kan ændre sig.

Vælger man at indsamle statistiske cookies på alle ens brugere igen, så løser det altså ikke udfordringen med aktiveringen af denne data. Her skal man som sagt stadig hente samtykke til brug i sin marketing. Men man kan som virksomhed stadig udlede en masse indsigter, som man kan tage med sig videre i sin planlægning. For selvom man ikke kan opbygge målgrupper, og sende data til 3. parter, så kan indsigter omkring brugeradfærd være med til at præge beslutninger der tages på marketingplanen.

Hvis du vil læse mere om dette emne, eller følge med i hvordan det udvikler sig, så kan du med fordel følge med på Erhvervsstyrelsen hjemmeside, eller på Dansk Erhvervs hjemmeside.

Har du derimod spørgsmål hertil, eller ønsker du at have en snak om hvordan din virksomhed kan omsætte de nye data indsigter til marketing strategi, så tøv ikke med at række ud til Digital Account Manager, Charlotte Colstrup Wollf-Sneedorff, charlotte.colstrup@mindshareworld.com  eller Agency Engagement Manager, Mads Ben Hur mads.benhur@groupm.com.