Google Analytics er danske annoncørers foretrukne analyseplatform. Derfor var det også med stor interesse, at vi fulgte med, da Google bekendtgjorde, at de ville lancere en ny version af Google Analytics kaldet App + Web. Som navnet antyder, kommer der nye muligheder for at tracke på tværs af websites og apps. I dette indlæg kan du læse mere om, hvordan du bruger det, og hvilke andre spændende nyheder der følger med den nye version.

App + Web

Mange annoncører benytter både apps og websites for at nå ud til deres kunder.

I takt med at efterspørgslen på indsigt i kunders online aktivitet stiger, er Googles analyseværktøjer blevet en mere integreret del af virksomheders dagligdag. Med Google Analytics kan vi indsamle data fra vores websites, og ligeledes med Google Analytics For Firebase kan vi indsamle data fra apps. Alligevel kan det være svært at få indblik i, hvordan kunderne bevæger sig imellem de to platforme. Selvom disse platforme er vidt forskellige, har de mange af de samme KPI’er, når det kommer til at forstå brugerens adfærd.

For nylig lancerede Google Analytics en ny opdatering kaldet Google Analytics App + Web, som i første omgang er en betaversion. Med denne nye udgave af Analytics vil det i fremtiden være muligt at samle alle sine data fra web og app på ét sted.

Hvorfor er det her vigtigt?

Nu kan virksomheder få et mere nuanceret billede af, hvordan deres brugere interagerer med de forskellige platforme, og hvordan de enkelte brugere bevæger sig mellem dem. For virksomheder der kun fokuserer på deres app, eller som ikke har en app, vil denne nye funktion i Google Analytics ikke være af større betydning. Men annoncører, som benytter både apps og websites, får en dybere indsigt med App + Web, end de får med Google Analytics og Google Analytics for Firebase hver for sig.

Indtil nu har brugere af Google Analytics været nødsaget til at vælge imellem app eller website i opsætningen af Google Analytics kontoen. Med App + Web vil  brugere i fremtiden kunne få tilsendt alle de indsamlede data fra app og website platforme ind i ét samlet view i Google Analytics. Det betyder, at Google Analytics App + Web bevæger sig væk fra den traditionelle Sessions + Pageview metode, som vi kender det fra den klassiske Google Analytics, som har været benyttet i mere end 15 år. Fremover bliver der i stedet blive benyttet en eventbaseret tracking model, der åbner op for helt nye tracking muligheder. Ifølge Google vil det give en klar og konsekvent måde at sammenligne og analysere data på tværs af  sine online platforme.

I App + Web vil du kunne udarbejde rapporter, der benytter sig af samme metrikker og dimensioner for både app og web, hvilket gør det muligt at se integrerede rapporter på tværs af platformene. Dermed bliver det muligt at få indsigter som:

  • Hvilken marketingskanal der er ansvarlig for at indhente flest nye brugere på tværs af platformene.
  • Hvor mange nye unikke brugere du har fået, uanset hvilken platform du har benyttet.
  • Hvor mange konverteringer der har været totalt via din app og website – og hvilken platform der er ansvarlig for flest af dem.
  • En øget indsigt i hvor effektiv marketingkampagnerne har været på tværs af platforme.

Enhanced Measurement

Som tidligere beskrevet vil Google App + Web ikke benytte sig af sessionsmetrikken, men i stedet benytte eventbaseret tracking. Det betyder, at meget af det manuelle arbejde, der er med opsætningen af event tracking i Google Tag Manager, kan blive automatiseret. Det sker med et nyt element i Google Analytics App + Web, der går under navnet ‘Enhanced Measurement’. Det gør det muligt at aktivere standard webevents direkte fra Google Analytics indstillingerne. Der er tale om events som scrolls, downloads, video views mm.

Cross-platform analysis

Annoncører har forskellige måder at interagere med deres kunder på. Uanset om det er via apps eller websites, kan det nye Analysis værktøj med fordel bruges til at blive klogere på dine data uden at være begrænset af prædefinerede rapporter.

Analysis rapporten er ikke en ny funktion, men den har tidligere udelukkende været tilgængelig i Google Analytics 360. Det er nyt, at værktøjet bliver frit tilgængeligt for alle. Vi har haft adgang til funktionen i halvandet års tid, og det er spændende, at alle nu får mulighed for at benytte værktøjet.

En af fordelene ved at arbejde i Analysis er, at du via drag and drop nemt kan tilføje nye segmenter, filtre og breakdowns, som du kan få illustreret i funnels, overlap og tabeller. Sammenlignet med custom reports, hvor du kan lave dine egne rapporter, er fordelen i Analysis, at det er hurtigere at lave ændringer. Derudover har du også en bedre visualisering, som gør det mere brugervenligt at analysere.

Ud over at kunne benytte Analysis til at analysere, kan du også gøre dataen actionable ved at højreklikke på de forskellige elementer i rapporten. Her kan du oprette segmenter og audiences ud fra dataen, så du kan bruge dine nye findings i din retargeting strategi.

 

 

Kommer både til standard og 360 versionen

Google Analytics App + Web vil være tilgængelig for alle Analytics og Analytics 360 kontoer som betaversion. Så hvis du benytter dig af både app og website og er på udkig efter en mere komplet måde at gennemskue, hvordan dine kunder interagerer med dit brand, så anbefaler vi dig at holde øje med denne nye udgave af Google Analytics.

Er du interesseret i at høre mere om Google Analytics App + Web og web analytics generelt, så kan du kontakte Rune på rune.sorensen@mindshareworld.com

Artiklen er skrevet af Rune Møller Sørensen i samarbejde med Anders Gyrup Larsen begge Campaign Managers i Mindshare, og af CRO & Web Analytics specialist i Quisma Jakob Sibbesen.