Mange sætter stadig et tykt lighedstegn mellem PR og pressemeddelelser og tænker først PR ind, når konceptet allerede er udviklet, hvor der skal ”skaffes noget presse”. PR er dog meget mere end dette, og med de digitale og sociale medier er der blevet skabt mange nye muligheder. PR er blevet digital og er i dag alt fra pressehåndtering, medietræning og events til sociale medier, content marketing og SEO – og meget andet her imellem. Derfor er det vigtigt at tænke digital PR ind som en del af den samlede strategi og koncept. Her har jeg samlet 8 tips til, hvad du skal huske for at skabe en effektiv digital PR-strategi.
1. Tænk PR ind fra start
Lad os først få slået fast, hvad PR er. PR er ikke blot en afsluttende pressemeddelelse på et allerede færdigudviklet koncept. PR handler som mange andre kommunikationsdiscipliner om at pleje og styrke virksomheden, brandet eller organisationens omdømme. Og vejen dertil er ofte originale historier, der kan starte og stimulere meningsfulde samtaler.
Det behøver ikke kun at være på skrift i en pressemeddelelse, men kan også ske gennem en social post, et interessant event eller et involverende website med god SEO-optimering. Den digitale PR Konsulent er i dag en sand blæksprutte, der skal kunne jonglere med mange forskellige medier og kanaler på én gang – både traditionelle og digitale. Så hvis du gerne vil starte samtaler og øge kendskabet til dit brand eller budskab, er det derfor vigtigt at tænke PR ind allerede i konceptudviklingsfasen.
2. Lær din målgruppe at kende
Et vigtigt step, inden du formulerer din digitale PR-strategi er at analysere din målgruppe. Hvem er de? Og vigtigt: Hvor er de? Bruger de fx mange timer på Facebook, mens Twitter ikke rigtig siger dem noget? Eller læser de Berlingske Tidende på print, men følger også med i nyhederne på DR.dk? Det er vigtig viden for at vælge de rette kanaler for dine budskaber. Det kan fx ikke betale sig at lave en intensiv kampagne på Instagram, hvis din målgruppe ikke findes her. Du skal desuden heller ikke gå ‘all-in’ på en digital kampagne, hvis målgruppen slet ikke bruger digitale medier.
I Mindshare lavede vi fx en kampagne, der skulle sætte fokus på prostatakræft i samarbejde med Astellas og Prostatakræftforeningen, PROPA. Her var der tale om en ældre målgruppe, der er langt mere offline end gennemsnittet. Derfor blev løsningen at lave en analog fotoudstilling, der skabte omtale i traditionelle medier som Aftenshowet, TV2 Fyn og BT’s trykte avis. Du kan læse mere om fotoudstillingen på PROPA’s hjemmeside.
3. Identificér relevante platforme og influenter
En del af at lære målgruppen at kende er at finde ud af, hvilke blogs og online medier, som de læser, samt hvilke influenter de følger på de sociale medier. Brugen af digitale influenter er netop også et effektivt redskab i forhold til målet om at skabe samtaler, hvis du finder dem, der matcher netop din målgruppe. De digitale influenter har nemlig stor troværdighed og tillid hos deres følgere, hvilket er svært at opnå, hvis du udelukkende kommunikerer som et brand eller logo. Som forbrugere har vi større tillid til mennesker fremfor logoer, og et samarbejde med digitale influenter kan derfor være et effektivt værktøj til at sprede dit budskab.
Når du arbejder med influenter er det dog vigtigt at inddrage dem i selve kampagnen og gøre dem til medskabere. Det skaber de bedste resultater, da de kender deres følgere bedst og ved, hvad de kan lide – og ikke lide. En ekstra bonus ved at arbejde med digitale influenter er desuden, at det kan styrke SEO for dit brand, produkt eller virksomhed, når det fx nævnes på en blog. Samtidig kan det drive mere trafik ind til dit website.
4. Find din niche
De digitale og sociale medier skaber gode muligheder for at deltage i debatter og samtaler online, hvor du kan gøre dig bemærket. Samtidig bruger journalister i dag ofte de sociale medier til at opsamle historier eller finde relevante kilder. Det er derfor vigtigt at tænke dette ind i din digitale PR-strategi. Identificér et emne, som du vil være eksperten på og begynd at blogge om det på fx LinkedIn eller din egen platform og deltag i diskussionerne på Twitter.
Arbejder du fx for et brand eller en organisation inden for miljø, så kan det være en fordel at holde øje med hashtagget #dkgreen på Twitter, hvor der løbende er diskussioner inden for klima- og miljøspørgsmål. Identificér relevante hashtags, som du skal holde øje med og monitorér dem gennem værktøjer som fx Tweetdeck.
5. Fokusér på at skabe indhold af værdi
”Der er aldrig blevet talt så meget og sagt så lidt”. Det er et af mine yndlingscitater i øjeblikket og er faktisk ret sigende for, hvordan markedet ser ud i dag. Som forbrugere bliver vi tæppebombet med reklamebudskaber og støj, hvilket kan gøre det svært for et brand eller virksomhed at trænge igennem med sit specifikke budskab.
Det er derfor vigtigt at tænke i indhold, der skaber værdi for modtageren, og som fokuserer på at skabe samtaler frem for rene omtaler. PR skal ikke tænkes som envejskommunikation – men i stedet tovejskommunikation, der inddrager og engagerer modtagerne. Dette er grundopskriften på en succesfuld digital PR-strategi.
6. Få din pressemeddelelse til at leve på tværs af medier
Der er i dag gode muligheder for at sprede sine historier ud på flere kanaler – lynhurtigt og uden at skulle afvente deadlines og lange trykketider for den trykte presse. Pressemeddelelsen bør ikke længere bare være et skriftligt dokument, der sendes i en mail til en journalist, og så ’er det job done’. Den bør få sit eget liv på tværs af kanaler og medier – fx kan den skrives i et blogpost, deles på Facebook eller lægge op til diskussion på Twitter eller LinkedIn. Husk desuden at tænke SEO ind, når du skriver online – journalisterne bruger også Google til at finde ekspertkilder, så det er vigtigt, at du rangerer højt ved de relevante søgeord.
I dag er der også mulighed for at eksperimentere med pressemeddelelsens format. Fx kan den laves i video-format som en VNR (Video News Release), der kan bruges på online-TV, nyhedsudsendelserne – eller som små videobidder på de sociale medier.
7. Mål og evaluér
De digitale medier giver flere og bedre muligheder for at måle og vurdere dine resultater. Modsat den trykte presse, så kan online medierne give konkrete tal frem for estimater – fx hvor mange, der har trykket ind på din artikel, reageret på din Facebook-post eller set 10 sekunder af din video. Det er et effektivt redskab til løbende at vurdere og evaluere din digitale PR-indsats, så husk at benytte det.
8. Husk, at det ikke er ”enten-eller”
Mange skelner mellem traditionel og digital PR og mener, at førstnævnte er på vej i graven sammen med pressemeddelelsen. Min afsluttende pointe er dog, at det er vigtigt ikke at tænke “enten-eller”. Det ene udelukker ikke det andet, og en effektiv digital PR-strategi vil også inddrage den traditionelle del af PR-faget. Pressemeddelelsen lever i bedste velgående, men ses i dag også i mange nye formater. Derfor er mit bedste tip at vende tilbage til råd nummer 1 og gå i gang med at udvikle din egen effektive digitale PR-strategi, der passer til dine mål og målgruppe.