Medierne har de sidste par år lagt plads til en ensidig debat om transparens i mediekøbet, dvs. om kunderne handler på klare vilkår. Debatten bygger på rygter og usandheder, og har samtidig rod i en diskussion udenfor Danmark. Bureauerne har ikke for alvor taget til genmæle, men hele branchen står til ansvar. 

Debatten er primært drevet af opportunistiske bureauer, tidligere bureaufolk og de nye globale medier, der har åbenlyse motiver for at så tvivl om mediebureauerne. Det skader hele branchen og i sidste ende kunderne.

Det danske mediemarked er et af de mest transparente og regulerede i verden: Kombinationen af den unikke danske ombudsmands-institution, konkurrencemyndigheder, annonceoverenskomst, Gallup og høje krav til regnskabsrevision, sikrer høj gennemsigtighed og regulering af markedet. At så tvivl om åbenheden i hele dette system med afsæt i en debat uden for Danmark er forfejlet og kontra-produktivt. Samtidig er det et paradoks, at store globale medier som Facebook og Google inviteres ind hos annoncørerne uden at stille samme spørgsmål om uafhængighed og uvildighed.

Alle bureauer og medier må selvfølgelig vælge deres egen forretningsmodel, men den skal helst være troværdig og kunderne bør ikke misinformeres eller misledes.

Du kan læse hele debatindlægget her:
https://www.linkedin.com/pulse/den-store-l%C3%B8gn-om-transparens-martin-ove-rasmussen