Irritationen mod reklame og Adblocking vinder frem hos forbrugerne og skaber endnu mere grobund for at al online markedsføring skal målrettes knivskarpt. Netop online markedsføring giver annoncøren to markante fordele: Den kan målrettes og effekten kan måles.
Hos Mindshare vender vi igen tilbage til vores årlige reklameanalyse, da den giver os indsigt i vigtigheden af, at annonceringen skal være målrettet mod den rigtige målgruppe.
Google rækker her hånden ud til annoncørerne og giver ved hjælp af deres annonceringsplatforme og deres værktøjskasse mulighed for at ramme forbrugerne med relevant markedsføring. Via Google Adwords giver annoncørerne adgang til annoncering på Google Display Netværk, Gmail og YouTube. Et annonceringsindkøb hos Google skal sikre relevans for forbrugeren. Og direkte eller indirekte værdi for annoncøren. Jo mere målrettet annonceringen kan blive, jo mere relevant bliver virksomhedens annoncer for forbrugerne og jo flere penge tjener Google og forhåbentlig annoncøren. Så enkelt er det. Med andre ord er Google meget interesseret i at få klarlagt deres brugeres demografiske og adfærdsmæssige profil og annoncørerne er interesseret i, at Google lykkes med identificeringen.
Hvad ved Google om forbrugerne?
Forbrugerens Google historik opstår, når forbrugeren er logget ind på en af Googles tjenester. Der registreres forbrugerens søgning på Google og de links eller annoncer, der trykkes på. Ligesom der sættes et online geografisk fodaftryk via lokalitetstjensten, der er aktiveret eksempelvis via en app. Alt sammen med til at forme forbrugerens interesser, adfærd og personlighed, der giver Google muligheden for at forudsige, hvilke annoncebudskaber, som forbrugeren vil finde relevant. Omvendt giver det annoncørerne muligheden at målrette deres annoncer specifikt til den relevante målgruppe.
En specifik forbrugers Google identitet kan ses her, når der logges ind på en google konto. Ofte bliver forbrugerne noget stødt over at Google lagrer alle disse informationer om dem, men der findes måder, hvorpå forbrugernes online identitet kan fjernes. Det kan gøres ved at slette de lagrede cookies eller ved at installere et Adblock, der er et tilføjelsesprogram til en browser.
Hvordan kan en annoncør få glæde af informationen?
En annoncør kan via Googles annonceringsplatforme målrette sine tekst- og display annoncer og lige netop forbrugerens Google profil er afgørende for, hvilken annoncebudskab forbrugeren ser, når annoncøren har valgt sine målretningskriterier. En forenklet oversigt:
- Søgeordsmålretning: Udvælg ord eller sætninger, der relaterer sig til et specifikt produkt eller tjeneste
- Målretning efter emne: Målret annonceringen mod forskellige sider, der omhandler udvalgte emner.
- Placeringsmålretning: Udvælg bestemte sites, hvor annoncerne skal vises.
- Målretning efter målgruppe: Vælg specifikke grupper af personer, som annoncerne skal vises på. Det kan eksempelvis være ud fra personer, der allerede har besøget et site (retargeting) eller personer med bestemte interesser.
- Målretning efter sted og sprog: Udvælg sprog og geografisk steder, hvor annonceringen må vises.
- Enhedsmålretning: Udvælg hvilken/hvilke devices annoncerne skal vises på.
Et af de nye og spændende tiltag fra Google kaldes ”Online to Offline”, som sporer fra annonceklik til besøg i en butik. Tiltaget er en opt-in, hvor brugeren aktivt skal give Google tilladelse til at bruge data.
Via en forbrugers profil er det muligt for Google at spore, når brugeren har klikket på en annonce, og herefter via GPS, se om brugeren besøger annoncørernes butikken. Mere information om tiltaget i et kommende blogindlæg.
Ingen vinder ved ikke at vise brugerne relevant markedsføring, hvorfor Googles målretningsmuligheder er yderst brugbare. Vil du vide mere kan du kontakte Mindshare, Digitalt Bureau.