Hos Mindshare har vi løbende fulgt med i, hvordan divergensen mellem hjemmecomputeren, som bærbar og stationær, og de mobile enheder, som tablets og smartphones, har udviklet sig. For flere af vores kunders vedkomne er antallet af besøgene på deres websites fra smartphones og tablets på 60%, hvoraf smartphones udgør halvdelen. Besøgene fra hjemmecomputere ligger stabilt på ca. 40%. Tendensen i øjeblikket peger på at smartphones bliver endnu større men på bekostning af tablets.
For mange websites har den øgede trafik fra smartphones betydet, at man har haft faldende konverteringsrater på salg og engagement på websitet. Løsningen har for de flestes vedkommende været at tilbyde mobiltilpassede websites, dog uden at det har resulteret i voldsomt forbedrede konverteringsrater. Så kunne der måske være en anden løsning? Det tror udviklerne af en række nye apps i hvert fald på.
De to apps ”Luka” og ”Lark” fungerer nemlig ikke som gængse ’flade’ websites, men som en dialog, som vi f.eks. kender det fra iMessage, Facebook Messenger og Snapchat. Det vil sige 1:1 kommunikation i realtid med en ven eller et familiemedlem. Messaging er den mest udbredte aktivitet på smartphones, og det forsøger man at udnytte i disse to apps.
Lark
Lark er en fitness-robot. Som forsøger at få dig på sporet af en sund livsstil med den rette mængde motion og kostvejledning. Frem for blot at vise dig statistik over dine gå- og løbeture, som vi kender det fra f.eks. Endomondo og Apples egen Sundheds app, suppleres statistikkerne med en dialog om din indsats. Lark stiller dig en række opklarende spørgsmål til hvordan din dag har været, for derved bedre at kunne forstå hvordan du er aktiv i løbet af en dag. Det er en virkelig sjov ”snak” man kan få med Lark. Og hele forståelsen for ens egen indsats bliver bedre, når Lark forklarer hvorfor du ikke bør spise for meget fedtholdig mad, og hvordan du skal prøve at lægge din aktivitet tidligere på dagen osv.
.
Luka
En anden app er Luka. Luka hjælper dig med at finde et sted at spise eller drikke i San Francisco. Luka fungerer på samme måde som Larka ved at stille dig et spørgsmål som en ven ville gøre det over iMessage. Men Luka ved meget mere om restaurationslivet i San Fransisco, end dine venner nogensinde vil komme til. Og samtidig er Luka hjælpsom med at få booket bord i det helt rigtige tidsrum. I Luka appen er der foruddefineret en række svar du kan give når Luka spørger dig om noget – hvilket gør at du ikke skal taste men blot vælge et svar eller et spørgsmål. Det sikrer at dialogen ikke går i stå, hvis du stiller et spørgsmål som Luka ikke kan svare på eller ikke forstår. Det der er mest ærgerligt ved appen er, at den ikke fungerer i Danmark, men prøv den alligevel for at få en fornemmelse for hvordan det fungerer.
Det føles sjovt nok forpligtende at svare på de spørgsmål man stilles af robotterne, selvom dette er fuldstændig irrationelt. Ægtheden i dialogen er overraskende god for begge apps og det er svært at forholde sig kynisk og tænke ”Ah det jo bare en instrueret dialog”. Det virker!
Ovenstående to eksempler er baseret på apps, men kunne for så vidt også udføres ved hjælp af HTML5 og afviklet via en mobil webbrowser, som f.eks. Safari og Google Chrome på Android.
Hvad bringer fremtiden?
Men dette er blot begyndelsen på den ægte dialog med en robot, hvor svarene ikke er foruddefineret som i de to apps ovenfor. Globalt arbejdes der på højtryk med at udvikle kunstig intelligens der har til hensigt at forstå mennesket og den måde vi reagerer på. Mikset mellem realtids dialog og kunstig intelligens kan prognosticere en fremtid, hvor vi i højere grad ønsker at tale med en robot end et virkeligt menneske, og dette fordi robotten langt hurtigere kan danne sig et indtryk af, hvem du er og hvad du har behov for. Det kan den fordi den har opsparet viden fra 10.000 øvrige samtaler med mennesker der har nogenlunde samme behov som dig selv.
Så måske er det på tide at komme videre fra de ’skrumpede’ mobile websites og begynde at arbejde med realtids dialog med smartphone brugerne.