Passer, plejer og udvikler du din app, som en app burde passes og plejes før, under og efter launch?
Det er et af de vigtigste spørgsmål at stille sig selv som app-ejer. Bruger folk din app? Og undersøger du jævnligt, hvordan og hvor meget de bruger den? Og hvad de bruger den til? Og lever den overhovedet op til brugernes behov?

Din mobiltelefon er en forlængelse af din person. Og med en app får brugeren en meget mere intim oplevelse med dit brand/produkt/service. Især sammenlignet med et website. Det er måden, hvorpå du kommunikerer med din bank (lokal bank-app), overfører penge (fx Mobilepay), tager fotos, deler dine fotos (fx Facebook, Instagram, Snapchat), hører din musik (fx Spotify), snakker med din omgangskreds (fx Whatsapp, FB Messenger) og meget andet.

Og groft sagt, bliver du som app-afsender inviteret med i mange private sfærer; til fest, afgørende livsbeslutninger og endda i seng. Det gør, at brugerens krav til app’en også er tårnhøje, og at pågældende app skal opfylde et meget specifikt behov hos brugeren. Det er vigtige mønstre at huske på, når du udvikler din app. Til gengæld får du også adgang til en skattekiste af information omkring brugerne, som kan anvendes til videre markedsføring og produkt-/forretningsudvikling.

Vi bruger store mængder af tid på apps

Fantastisk, hvis du allerede har afdækket et behov for nødvendigheden af at få udviklet en app. Så er du allerede tidssvarende ift. at penetrationen for anvendelsen af smartphones år på år fra 2011 til 2015 er steget fra 38% til 81%[1]. Med det tilhørende faktum, at anvendelsen af apps vs. website-browsing via smartphones (målt på antal daglige besøg) også er støt stigende, især for målgruppen 15-29 år[2]. Dette er også understøttet af andre undersøgelser, der viser at folk – når de er på mobilen – anvender 90% af deres tid i apps[3].

Kamilla G blogindlæg

 

Connection is key

Det er vigtigt at pointere, at det ikke er nok, at et app-behov på markedet er afdækket. Det er ikke nok at have udviklet en app, der appellerer til brugerne. Det er ikke nok, at folk downloader app’en ved launch. Det vigtige du skal huske er, hvad skal der ske EFTER du har launchet din app? Og hvordan du kobler denne viden til de oprindelige afdækkede behov. Connection is key here.

Det ses desværre ofte, at muligheden for at tage de learnings, der kommer af at stille sig selv ovenstående spørgsmål, ikke tages til indtægt. Og at app’ens relevans for brugerne langsomt forsvinder, hvorefter behov og brugen af app’en også ryger ved næste opdatering på telefonen.

Rock din app – tænk data, analyse og implementering

Ved egen sund fornuft, tilsat lidt insight fra nedenstående, generelle, men enkle trin, kan du som app-ejer tage en status på, om du allerede gør alting rigtigt, eller om du burde overveje lidt vedligeholdelse, eller et decideret program for din app for fremtiden:

Data

  • Undersøg det data du har til rådighed omkring din app, og se om du kan finde tendenser og muligheder for at tilfredsstille dine kunder. Det kan både være om funktionerne virker som de skal, eller blot måden du kommunikerer med brugerne på via app’en.
  • Vær kritisk og vurdér om din data er retvisende. En brugertest via app’en kan med fordel iværksættes her, skønnes det at din data ikke er fyldestgørende.

Analyse

  • Vurdér hvilke data/tendenser/muligheder du vil arbejde videre med, så det er in sync med de værdier din app skal have. Det behov din app opfylder, og/eller om din app skal drejes i en ny retning, baseret på evt. brugsmønstre fra brugernes side, som du ikke selv havde forudset.
  • Tal med, og interagér med dine kunder, baseret på de data/tendenser/muligheder du finder frem til i ovenstående.

Implementér (ideer til hvordan du kan optimere din app-interaktion med dine brugere)

  • Smart push notifications: Smart fordi, vi alle er trætte af ligegyldige push-beskeder fra vores apps, og hvorfor vi slår dem fra. Smart fordi, beskeder nu kan customizes til den enkelte, baseret på dine app-segmenter – om brugeren har foretaget køb via app’en eller ej, demografi, device-type, engagement (hvis din app ikke er købs-baseret), og herudover kan du teste din kommunikation op imod hinanden alt efter, hvilke parametre du gerne vil måle på.
  • Predictive: Når/hvis du går i gang med at optimere/udvikle din app, så er der nu også teknologier til rådighed i markedet, som kan hjælpe dig med at forudsige dine app-brugeres brugsmønstre, baseret på konverteringer, engagement eller lignende. The sky is the limit i de fleste tilfælde. Disse teknologier kan igen hjælpe dig med at forbedre dine smart notifications og muligvis give din mobile-marketing-planer en edge ift. insight og muligt indkøb.

Er du villig til og har du behov for at arbejde lidt mere med din app, så kontakt os i Mindshare og lad os snakke nærmere om ovennævnte teknologier. Og husk, at det er, når du connecter med dine forskellige marketing-tiltag og platforme, at tingene for alvor går op i en højere enhed. Og her står vores eksperter klar til at bistå med dine udfordringer.

Herunder kan du finde kilder til, hvordan du kan behandle data, hvordan du kan søge insights og anden inspiration:

[1] http://www.kreativitetogkommunikation.dk/mobile-devices-2015-danskerne-foretraekker-smartphones-frem-for-tablets/
[2] Mobile Devices 2015 – En undersøgelse om danskernes brug af mobile enheder, s. 41
[3] Flurry Analytics NetMarketShare US (Jun 2015)