AdBlockers omtales mere og mere i danske og udenlandske medier. Google Trend viser da også en eksplosiv udvikling i søgninger på emnet.

klaes 1

Men hvad er Adblock egentlig?

Adblock er en teknologi, der forhindrer annoncer i at blive fremvist på forskellige websider.

klaes 2klaes 3

Hjemmeside med og uden adblock

Adblock installeres ved hjælp af en browsers tilføjelsesprogram og er både nemt, hurtigt og gratis at komme i besiddelse af. Brugere er generelt blevet mere opmærksomme på deres digitale fodspor og nedenfor ses det, hvordan brugerne forsøger at skjule deres online adfærd.

klaes 5

Kilde: TNS Gallup – Mobile Devices 2015

Adblocks forretningsmodel

Adblockers bør over en kam ikke ses som “de rene”, der hjælper forbrugerne med at blive fri for reklamer.

En vigtigt indtægtskilde er nemlig selv samme reklamer, som de tilbyder at fjerne!

Således tilbyder nogle Adblocks ”whitelistnings”. Dvs. mulige annoncører har mulighed for at betale Adblocks for ikke at få blokere deres reklamer. Et tiltag som blandt andre Google har gjort brug af. Adblock har også lavet et initiativ for acceptable reklamer, som kort fortalt går ud på, at hvis en reklame overholder nogle retningslinjer, som Adblock har defineret, godkendes den og slipper igennem blokeringen. Google søgeordsannoncering er et eksempel på, hvad Adblock finder acceptabelt. Derudover er der et stort fælleskab bagved Adblock som konstant udvikler systemet bag.

Truslen for annoncørerne og medierne

Man vurderer, at ca. 20% af alle reklamer blokeres i Danmark, hvilket i den grad er en trussel for annoncører og medier.  Mange annoncører tror i dag, at visningen stadig tæller, men Mindshare kan berolige med at dette ikke er tilfældet. Reklamerne bliver således ikke kaldt og indgår ikke i afregningen med mediet. Omvendt betyder det så, at det er umuligt at vurdere hvor meget trafik, der reelt går tabt og om den er stigende.

En anden stor trussel for annoncørerne er det såkaldte ”Do Not Track” (DNT) initiativ, hvilket skulle gøre det muligt for brugerne selv at vælge hvilke virksomheder/medier, der må tracke deres adfærd på nettet. Brugere ”betaler” ofte med deres tilstedeværelse på et site sådan, da virksomhederne kan anvende denne data til at overvåge brugere på tværs af nettet. Eksempelvis er Facebooks deleknap et værktøj, hvor Facebook kan følge brugerne, selv når de forlader Facebooks eget site. Det som Adblock og DNT initiativet gør, er at blokere alle koder, der indeholder ord som tracking, ads etc..

Fremtiden

Det svært at sige, hvad fremtiden bringer i forhold til Adblock og deres indflydelse. En ting er dog sikkert – “There is no such thing as a free meal”. Flere og flere danske medier vælger at blokere for brugere med Adblockers.

Andre som f.eks. Euroman har forsøgt sig med betaling mod et reklame-frit Euroman. De første resultater her er for Euroman desværre skuffende. Da mange brugere i stedet vælger at forlade sitet fremfor at betale. Desuden bliver det muligt med Apples nyeste iOS9 opdatering at tilføje ad blocking software til Safari browseren. På den måde bevæger mobilen sig i samme retning som desktop

Er du interesseret i at høre mere, eller har du spørgsmål, så er du mere end velkommen til at skrive til vores Digital Account Manager, Charlotte Colstrup,  Social Media Bureaucharlotte.colstrup@mindshareworld.com