Mobilnetværk, producenter, platforme og teknologipartnere tog i sidste uge på den årlige pilgrimsrejse til Barcelona for at deltage i Mobile World Congress 2015: The Edge of Innovation. Til trods for konferencens navn handler MWC i dag lige så meget om wearable teknologi og Internet of Things som mobiltelefoner.
Endnu en gang benyttede hovedtaleren, CEO Mark Zuckerberg fra Facebook, sig af lejligheden til at tale om internet.org. Et initiativ, der er anført af Facebook, og som har til formål at samle teknologiførende virksomheder, velgørende organisationer og lokalsamfund om at få opkoblet de 50 % af verdens befolkning, der ikke har adgang til internettet. Sidste år på MWC 2014 var han optimistisk med hensyn til at få mobiloperatører involveret og sagde, at “internet.org vil blive en realitet med eller uden dem”. I år gik han imidlertid på scenen med en håndfuld globale operatører og erkendte, at det ikke er nogen let opgave at udbrede internettet, og at et samarbejde med teleselskaberne kunne fremskynde det.
Google offentliggjorde, at de vil lancere en MNVO (mobile virtual network operator) i USA i et mindre omfang. Sprint, AT&T og Verizon vil uden tvivl betragte dette som en trussel, især med hensyn til en mere konkurrencedygtig værdi og prisfastsættelse. Googles mobile økosystem ser ud til næsten at være komplet, nu hvor de ejer hardware (Nexus), platform/OS (Android) og nu også MNVO.
5G var det helt store samtaleemne, og hovedbudskabet var, at efterhånden som alt bliver opkoblet (husstande, biler og de milliarder af wearable enheder, der spås om i de kommende år), er der behov for en bundsolid infrastruktur for at holde alt kørende.
Samsung præsenterede ugens største produktlancering på MWC med deres nye S6 Edge-enhed (der både ligner og føles som en iPhone). Desuden introducerede de Samsung Pay, som vil komme til at virke på samme måde som Apple Pay. Men i modsætning til Apple (og mobiloperatørerne) er Samsungs kunder ikke vant til en betalingsform via mobilen, og det kan være en hindring for brugen. Ydermere lancerede Sony Experia Z4 – verdens klareste 2k-display – og LG lancerede G Flex, verdens første buede og bøjelige telefon.
Microsoft lancerede to nye smukke Lumia-enheder, 640 og 640XL (nu under navnet Microsoft i stedet for Nokia). XL-modellen med 4G koster lidt over 150 engelske pund, hvilket skaber store muligheder for Microsoft på udviklingsmarkederne for mobiltelefoni. De kan måske endda trænge ind på markedet for billige smartphones, som Android dominerer i dag. Windows 10 ser også fantastisk ud – og er et opråb til udviklere og indholdsproducenter om, at de kun behøver at lave noget én gang, for at det kan virke på tværs af Xbox, desktop, Surface, Windows Phone og nu også Microsoft Band.
Apple deltog ikke officielt på MWC, men deres indflydelse var tydelig. Lige fra ZTE Blade S6, som kræver, at man ser godt efter for at se, at det faktisk ikke er en iPhone, til antallet af wearable produkter, som er både teknisk smarte og moderigtige. Swarovskis Shine-produktserie kombinerer skønhed, luksus og teknologi helt perfekt, næsten på samme måde som vi forventer det af Apple Watch, når det lanceres til april.
Der kunne trækkes store paralleller mellem den kæmpestore MWC-udstilling og brugen af de to primære app-stores (iOS og Android) – begge er kæmpestore, hvilket gør det meget svært at finde, det man leder efter! På vores vej gennem de 8 udstillingshaller, hvor vi kiggede på tilsyneladende velkendte stande, føltes det, som når man prøver at finde den fede app i en app-store. Vi lyttede til rygterne om, hvor de gode sager var, ligesom når man prøver at finde de gode apps – og i de fleste tilfælde sker der det, at når man først har prøvet og faktisk forstået noget ny teknologi, er man klar til at gå videre til noget andet.
Opkobling i forbindelse med batterilevetid og WIFI/mobiltelefon var også et fremherskende tema. Af verdens største mobiltelefonkonference at være var WIFI-dækningen og brugervenligheden meget ringe, og batterilevetiden var ikke meget bedre med hensyn til at kunne dække de 1900 udstillere på tværs af otte udstillingshaller. Der var mærkbart flere opladerstationer i år, men langt fra nok, da deltagerne prioriterede at oplade deres bærbare opladere frem for deres telefoner – et billede på den tid, vi lever i! Dette åbner helt afgjort en mulighed for brands for at skabe forbrugere blot ved at gøre det lettere at blive og forblive opkoblet. Starbucks og IKEA er blot to eksempler på brands, der har trådløs opladning som en del af deres produkter og serviceydelser og dermed opfylder kundernes ønske om at være opkoblet ved at holde deres enheder forsynet med strøm.
Kort sagt og trods de bedste intentioner vil en stor og flot stand på MWC eller et anseeligt mediebudget kun række et stykke af vejen. Fokus på at skabe det unikke produkt eller den unikke serviceydelse er det, der gør hele forskellen.