Denne uges PoV handler om et nyt samarbejde indgået mellem Google og Twitter, der skal være med til at gøre Google mere “social” og Twitter større. 

baggrund

I sidste uge blev det offentliggjort, at Google og Twitter har indgået et partnerskab. Partnerskabet betyder, at Google igen får adgang til “firehose”, der er navnet på Twitters nyhedsfeed. Det betyder, at tweets fremover vil blive vist på Google og at søgemaskinens resultater bliver forøget med det brugergenererede indhold fra Twitter. Det er ikke første gang, at Google og Twitter har indgået sådan en aftale; de indgik lignende aftaler i 2009 og 2011, og nu sker det så igen.

Betydninger

Vi ved endnu ikke præcis, hvordan Google vil integrere tweets, men forventningen er, at det vil vises på samme måde som ved tidligere samarbejder, dvs. øverst på siden under betalte annoncer, men over organiske resultater. Det kan være dårligt nyt for SEO (søgemaskineoptimering), da det vil placere de organiske resultater længere nede på siden, i mange tilfælde på nederste del af skærmen.

Vi forventer dog ikke at se de store ændringer i forhold til forespørgsler om transaktioner og informationer (“køb + [emneord]”). Det bliver også interessant at se, hvordan den nye integration fungerer sammen med Google Nyheder-widget på Google.

Set fra Twitters side vil aftalen udvide tjenestens rækkevidde drastisk og ultimativt øge brugerbasen og dens aktivitet. Resultatet vil blive mere indhold og flere annoncører, eller det er i hvert fald, hvad Twitter håber på.

Det er også værd at overveje, hvad det kommer til at betyde for “paid-for tweets” efter Twitters nylige meddelelse om, at sponsorerede tweets skal være synlige på andre websteder. Hvorvidt Google vil tillade Twitter at bruge Google-rummet kommercielt er et åbent spørgsmål, da mere end 80% af Googles indtægt kommer fra betalte annoncer.

For brands kommer ændringen til at have endnu større betydning for indhold og realtid. Det skaber muligheder for at komme øverst i søgeresultaterne med f.eks. en vellykket newsjacking, der skaber mange reaktioner på Twitter.

Hvem er kilde efter det nye samarbejde?

Den nye udvikling kommer også til at give udfordringer med hensyn til sporing og tilføjelse. Typisk vises links i tweets og reklame tweets ved hjælp af URL-forkortelser, som f.eks. bit.ly, der bliver tagget og tilføjet på Twitter-platformen. Men hvis et tweet med et link til et websted vises blandt resultaterne på Google, og en bruger klikker på det og åbner et websted, hvad er så den rigtige kilde? Er det Twitter eller er det Google? Nuværende opsætninger af URL-forkortelser viser Twitter som kilden, men er det korrekt?

opsummering 2

Samarbejdet er med til at vise, at forskellige medier og enheder ikke længere opererer i siloer. Indhold, search og sociale medier skal arbejde sammen for at sikre en god brugeroplevelse på tværs af stadig mere uklare platformdelinger. I praksis vil det kræve fornyet fokus på, hvordan man bruger Twitter som brand.

 

Foto: Pixelstar, stock.xchng