Lad os komme videre, væk fra klikket og frem til kunderne. Bag hvert klik frem til dit website sidder et menneske, en forbruger som gerne vil tages alvorligt, blive engageret og føle sig revet med af jeres ambition om at være noget specielt for den enkelte. Derfor taler du ikke blot til et klik, men et menneske som dig og mig. Afspejler din digitale markedsføring, at du taler til mennesker eller hænger du fast i klikket?

Vi ved, at teknologien er rede til at behandle hvert enkelt klik som et menneske, og derfor har vi i Mindshare og GroupM investeret store pengesummer i at gøre denne teknologi til en realitet. Selvom teknologien er spændende, er det ikke den, som gør forskellen, men dig. Det kræver et valg at stå ansigt til ansigt med sine kunder – og altså et noget andet game end at ”tale” med et klik.

Teknologien binder dine kunder sammen

Når du bevæger dig væk fra at tælle kliks og til i stedet at tælle mennesker, skal du overveje at variere din talemåde. Ikke alle ønsker den samme salgstale – nogen vil måske blot ose rundt og passe sig selv. Så lad dem det. Andre vil gerne høre alt, hvad du kan tilbyde. Mennesker er forskellige, og det bør din markedsføring også være – personliggjort og som en samtale.

commerce

Men mennesker lever jo ikke udelukkende via nettet – de går faktisk også udenfor engang imellem for at besøge dig og din forretning. De skelner ikke mellem din webshop og din forretning – i deres øjne er det fuldstændigt det samme. Har du samme opfattelse som dine kunder, eller ser du dem adskilt som vidt forskellige kunder? Belønner du dine kunder med, at de har fundet ned i butikken for at besøge dig, eller fortæller du dem, at her er det dyrere og du skal endda stå i kø ved kassen? Sådan behøver det ikke at være. Teknologien er klar til at binde kundetyperne sammen.

Tag dialogen i real time

Det er i dag muligt at få et fuldt overblik over mængden af kunder i sine butikker, i real time og samtidig se kundernes færd gennem websitet fra start til slut i indkøbskurven. Det er også muligt at se indtjeningen i sit ERP-system, i real time om du vil, sammen med antallet af opkald til jeres callcenter. Faktisk kan man også se sit forbrug af marketing på tv, outdoor, i search samt konkurrenternes forbrug – samtidig og i real time. Men du behøver ikke at svimle over, hvor mange steder du skal kigge for at få disse data og hvor lang tid det vil tage at hente disse. Du kan faktisk få alle disse data ét sted – i real time. Er I der endnu? For at et klik ikke skal blive til en monolog, er I nødt til at tænke i real time.

datamodelRom blev ikke bygget på en dag!

Man skal starte et sted. Vores opfordring er at starte med at se hvert klik som det det er: Et menneske. Det gøres lettest ved at starte der, hvor klikket bliver til data, og tænke, hvordan disse data skal bruges til at skabe en dialog frem for en monolog. Sidenhen skal du begynde at tænke over, hvordan du binder disse data sammen på kryds og tværs, offline til online. Vil du have slutningen, er vi altid åbne for en dialog.