Af Rasmus Fisker, Social Media Lead & Per Bang Jensen, Head of Search For bare et par måneder siden kunne Facebook tilsyneladende ikke gøre noget rigtigt. De fik massiv negativ omtale overalt i forbindelse med børsintroduktionen, og pludselig var alle klar med kritik af den tidligere mediedarling. Men der behøver ikke gå 100 år, før alting er glemt. Nu ligger Facebook aktien næsten på samme niveau som ved børsintroduktionen (ca. 30 USD i skrivende stund), og virksomheden har skudt 2013 i gang med annonceringen af en vigtig ny funktion – Graph Search.

Graph Search – en ny måde at søge på

Med Graph Search får brugerne mulighed for at søge oplysninger via deres vennenetværk eller deres “social graph”, vel at mærke inklusive Facebooks firmasider, og dermed tilskyndes virksomhederne til at investere yderligere i stærke fangrupper, både på Facebook og på nettet generelt. Med Graph Search får brugerne mulighed for at stille generelle spørgsmål som f.eks. “Hvad er den mest populære mexicanske restaurant i København?” og få et svar, der baseres på data fra Facebooks økosystem – venners data, applikationer, firmasider, osv. I første omgang lanceres dette i en betaversion over for de amerikanske Facebook-brugere, og det er endnu uvist hvornår vi får funktionen at se i Danmark. Ud over indhold fra Facebook kommer søgeresultaterne også til at indeholde resultater baseret på Bings søgemaskine og med annoncer fra herfra.

Udfordrer Google

Der har længe verseret rygter i branchen om, at Facebook ville lancere et søgeprodukt, og der er ingen tvivl om, at det her er en direkte udfordring til Google, der har travlt med at indlagre sociale data fra Google+ i søgealgoritmen, som stadig er Googles primære styrke og kerneforretning.  Facebooks succes på området vil være afhængig af, om det lykkes at få de mere end 1 milliard brugere til at udnytte de nye funktioner på det sociale netværk til de mest basale brugerfunktioner på nettet, fordi det er praktisk at blive inden for platformens rammer. Det kræver omfattende vaneændringer at få forbrugere og annoncører til at omlægge en så indgroet internetadfærd som søgning til Graph Search. Google har fortsat en dominerende position med en markedsandel på over 90% på nogle markeder (f.eks. i Storbritannien).  Bing har forsøgt i flere år og har endda indlagret data fra Facebook, men det har ikke i væsentligt omfang kunne flytte på markedsandelene. Det virker som et logisk skridt at integrere Bing i Facebook, men det er ikke sikkert, at det er nok til grundlæggende at ændre forbrugernes refleksmæssige brug af Google. “Graph Searching” ligger med andre ord ikke lige til højrebenet.

Graph Search skal fastholde brugerne

Ud over at true Google har Facebook muligvis også det enkle ønske at øge brugen af platformen. De seneste data og undersøgelser fra SocialBakers indikerer, at Facebooks brugere forlader platformen eller bare bruger den i mindre omfang, og det betyder mindre trafik og færre personer i annonceringsmålgrupperne. Facebook benægter dog både den påstand og andre formodninger, som for eksempel at de unge skulle vende platformen ryggen til fordel for andre medier som f.eks. Tumblr og Twitter. En ny funktionalitet som Graph Search formodes derfor at kunne overbevise brugerne om at blive på platformen og øge interaktionen.

Eksempel på søgning i Facebook Graph Search

Antallet af likes får større betydning

For firmasider betyder Graph Search blandt andet at antallet af ’likes’, eller fans om man vil, nu kan få endnu større betydning. I lang tid har mange sider – med god grund – haft fokus på at øge deres interaktioner hos brugerne for at forstærke deres EdgeRank, og dermed placeringen i brugernes news feed. Men med introduktionen af Graph Search bliver det nu i endnu højere grad vigtigt at have mange fans, idet dette er en afgørende faktor for at dukke op i søgeresultaterne. Jo flere fans en side har, jo større er chancen for at en af disse fans har en relation til personen der søger, og dermed muligheden for at dukke op blandt søgeresultaterne. Hvis Graph Search således slår igennem hos brugerne, kan det betyde firmasider i højere grad skal have fokus på at tiltrække nye fans via investeringer i indhold, konkurrencer og annoncering

Resumé

Efter et vanskeligt år i 2012 tager Facebook et bedre afsæt ind i 2013. Aktiekursen er steget, og investorerne har igen tillid til virksomhedens evne til at skabe et afkast af platformen, navnlig på mobilområdet. Graph Search er en mulig ny indtægtskilde og giver samtidig de eksisterende brugere gode grunde til at blive på platformen, samtidig med at annonceringsomfanget kan øges. Det kan være den første i en række af nye funktioner på Facebook, der skal styrke platformen over de næste måneder. Og Google vil utvivlsomt være klar med et modtræk, som også bliver værd at holde øje med.