Baggrund
Microsoft har taget et stort skridt i forhold til ’Social Search’, som vi her på bloggen har skrevet meget om det sidste års tid. SERP’en – søgeresultatsiden – på Bing US integrerer nu resultaterne fra sociale medier og søgemaskiner, så man udnytter synergien de to discipliner imellem. Med det nye format kan Bing levere bedre resultater af social søgning end andre i branchen – også sammenlignet med Google. Det er en overbevisende forbedring af potentialet i social søgning og en raffineret mulighed for annoncørerne til at skabe tilstedeværelse i den sociale annoncering.
Efter Googles mislykkede med at introducere deres svar på en integration af sociale medier og søgning i begyndelsen af året (Google Search Plus Your World) har Bing nu annonceret sin version. Big suprise – Bing Social Search inkluderer IKKE Google+ resultater. Google begunstigede kun deres egne resultater imens Bing er integreret med både Facebook og Twitter.
Detaljer
Bings søgeresultatside er det første sted, der viser betalt søgning, organisk søgning og aktivitet på sociale medier samtidig – og alligevel adskilt.
Bings nye SERP
Siden er opdelt i tre dele:
- Internetresultater (fundet på www)
- Snapshot (fundet på Bing)
- Bjælke for sociale medier (fundet hos venner)
Til deres fordel viser Bings nye resultatside resultater fra Facebook og andre sociale platforme. Søgeresultaterne fra de sociale medier er en anerkendelse af den indflydelse, som brugerens forbindelser på de sociale medier har på deres søgeadfærd og beslutningsproces. Der tilbydes en brand eksponering, som kan integrere konverteringsprocessen i samme søgning.
Vi ser tre centrale fordele for annoncørerne:
- Øget konverteringsrate
- Nedbringelse af konverteringstid for en bruger
- Mærkevarevirksomhederne får mulighed for at udarbejde en mere integreret strategi for søgning og sociale medier og opsamle data, der kan give en dybere viden om effekten
Resumé
Med Bing skaber Microsoft søgeresultater, der afspejler engagement, informationssøgning og beslutningsproces, og som kan markere et paradigmeskift for søgemaskinens adCenter. Hvis det nye format får en positiv virkning på konverteringsraterne og viser sig at kunne afkorte konverteringsprocessen, er det sandsynligt, at annonceringsbudgetterne, der allokeres til Bing, vil stige. Vi må forvente at se en udvikling i mærkevarernes muligheder og annonceformater, der svarer til de forandringer, vi for nylig har set i forbindelse med Googles sociale fokus. Fortsætter udviklingen i den retning, kan det bevirke en ændring af søgning generelt via et nyt, konkurrencedygtigt miljø – en sjældenhed nu omstunder, som vil kunne sætte Google under pres.
Links
http://social.discoverbing.com/
http://www.socialnomics.net/2012/05/10/bing-facebook-declare-war-on-google-with-social-search/
http://blogmindshare.dk/2012/01/google-search-plus-your-world-spyw/
http://blogmindshare.dk/2011/12/social-search-et-nyt-begreb/