Baggrund

For nylig udsendte Google officielt en ny version af sit populære webanalyseværktøj – Google Analytics (GA) Premium. De har ændret deres hidtidige tilgang til webanalysemarkedet ved at tage betaling for et premium produkt. Et anseeligt antal webejere og annoncører bruger Google Analytics til at tjekke, hvordan deres hjemmesider klarer sig. Især på globale sider kæmper de med de begrænsninger, der eksisterer i den gratis GA-version. Vil Google kunne få brugerne af deres ’gratis’ eller ’standard’ version til at betale for en GA Premium version? Lad os se.

Detaljer

“Google Analytics er det næstmest populære webanalyseprogram, der bruges af 161 af e-detailhandlerne på den globale Top 500-liste. Den største leverandør af betalte webanalyseprogrammer er Adobe Omniture med 217 Top 500-kunder inden for detailhandelen. IBM Coremetrics er nr. tre med 103.” (Internet Retailer.com).

Vi kan med sindsro sige, at Google Analytics er den webanalyseplatform, der bruges af flest annoncører i verden. Flere og flere annoncører har udtrykt interesse for at vælge ’Google Analytics’ som deres foretrukne webanalyseplatform i 2012 (baseret på en intern Mindshare rapport fra Singapore), fordi den er nem at bruge, og den er gratis.

Implikationer

Følgende vil være nogle vigtige implikationer for annoncørerne og branchen som helhed:

  1. Omniture, WebTrends og CoreMetrics kommer til at få skarp konkurrence fra den hurtigt voksende platform – Google Analytics.
  2. Store annoncører, som kæmpede med Google ‘sample’ datasæt, kan nu drage fordel af de rå data, som kan fås med Google Premium.
  3. Små og mellemstore virksomheder vil sikkert være tilfredse med de 10 mio. hits, som Google Analytics Standard-versionen tilbyder.

Hvem har brug for Google Analytics Premium?

  1. Hvis din hjemmeside genererer over 50 mio. hits om måneden (GA sporer 10 mio. hits om måneden for kunder, der bruger Standard-versionen).
  2. Hvis du ønsker at gå fra prøvedata og få hænderne ned i rå data.
  3. Hvis du ønsker at bruge nogle af de 50 nye ’custom variables’ til at få større indsigt i dine webdata.

 

Resumé

Google går nu efter at tage indtjening og markedsandele fra de store rivaler – Adobe (Omniture) og IBM (CoreMetrics).

Til en årlig pris på 150.000 USD er GA Premium ikke nogen billig platform at kaste sig ud i. I øjeblikket kan vi nøjes med Google Analytics Standard til de mere almindelige hjemmesider, men når antallet af hits på hjemmesiden når over 10 mio., er det på tide at overveje et stærkt webanalyseværktøj.

 

Referencer:

  1. Gennemgang af webanalyse: http://web-analytics-review.toptenreviews.com/
  2. Brug af webanalyse: http://catbirdanalytics.wordpress.com/2011/02/06/web-analytics-usage-recent-data-on-tools-tagging/
  3. Webanalysemarkedet for e-handel: http://istobe.com/blog/2010/01/25/e-commerce-web-analytics-market-share-january-2010/