Baggrund

Facebook har planer om at udrulle et program, hvor de vil belønne de brugere, der ser annoncer. Ved lanceringen vil systemet være målrettet mod hele spilplatformen på facebook (bl.a. Farmville), og det er meningen, at systemet skal belønne brugerne med Facebook Credits, der kan indløses til virtuelle gaver i spillene og i Facebook Deals. Man forventer at belønningen kommer til at have en værdi af 0,10 USD.

Detaljer

Det nye program bliver i starten sat op hos et begrænset antal spiludbydere – blandt dem er dog nogle af de helt store ’spillere’ på markedet som eksempelvis Zynga, der bl.a. står bag det populære spil, Farmville. Systemet administreres af TrialPays produkt DealSpot, og det kommer til at omfatte videoer, der afvikles via Sharethrough, EpicSocial, SocialVibe og SupersonicAds.

Man estimerer, at man ved at tilbyde credits kan udbrede brugen af Facebooks egen virtuelle valuta med op til 5% af den samlede brugerbase på facebook. Det er endnu ikke meldt klart ud, om systemet skal udrulles til andre videoannoncer på facebook – altså uden for spillene – og måske også til andre annoncetyper, men hvis lanceringen bliver en succes, virker det nærliggende at fortsætte ad den vej.

Implikationer

De seneste rapporter anslår, at Facebook nu har over 30% af display markedet i USA, målt i antal visninger. En andel som de i Storbritannien har haft siden udgangen af 2010. Men trods den enorme markedsandel, har man “kun” været i stand til at konvertere det til en indtjening på 2 milliarder USD. Til sammenligning kan nævnes, at Googles indtjening var på 8.4 milliarder USD i sidste kvartal af 2010.

Hvis Facebook kan lokke flere til at se og klikke på annoncerne på netstedet, kan det kun have en positiv effekt på omsætningen og på lang sigt også på den historie, Facebook kan fortælle potentielle annoncører. Hvis Facebook skal kunne retfærdiggøre den enorme værdi, firmaet er vurderet til (70 milliarder USD og stigende), så skal de blive dygtigere til at kapitalisere på den enorme brugerbase, uanset hvor mange gange grundlæggeren Mark Zuckerberg måtte udtale, at han interesserer sig mere for produktet (facebook) end for indtjeningen.

En stigning i antallet af personer, der benytter credits, Vil kunne skabe en positiv effekt på facebooks indtjeningen.  Virtuelle valutaer er en kæmpe forretning, og det viser også Zyngas forventede indtjening for 2011 på 1,8 milliarder USD. Så hvis Facebook kan få flere mennesker til at bruge credits – uanset om det er online eller offline – så kan det kun være gavnligt for deres regnskab.

Resumé

Facebook er ikke det første netsted, der har fundet på at belønne forbrugerne for at interagere med sitet – og de bliver heller ikke de sidste. Dog er de det største netsted til dato, der udnytter ideen. Da annoncerne i første omgang kun vises i spillene, vil systemet i starten kun være relevant for kunder med særlige målgrupper.

Det, som annoncørerne i mellemtiden skal overveje er, om de ønsker at vænne forbrugerne til, at de skal betales for at se annoncer, når de – i hvert fald i teorien – allerede bliver belønnet i form af det gratis indhold, som annonceindtjeningen giver adgang til.