Baggrund
Siden marts har Facebook testet Real Time Ads på 1% af deres samlet antal brugere. Dette giver rundt regnet en testgruppe på 6 millioner personer. Brugerne er blevet eksponeret straks for relevante budskaber baseret på det, de har postet på deres profil. Sukker du efter en kop Starbucks latte? Er du glad for at være førstegangshuskøber? Har du lige født dit andet barn? Så er du måske kun ét klik fra et godt tilbud, møbelforretningen rundt om hjørnet eller en bog om søskenderelationer.
Detaljer
Facebook har også tidligere brugt søgeord fra brugerens profil, statusopdateringer og vægposts til at vise målrettede annoncer. Men hidtil har tidsaspektet ikke været en dimension, der har været anvendt. Ved at tilføje den dimension til Facebooks algoritme, der konstant videreudvikles, kan budskaberne løbende forfines og serveres for brugeren få sekunder efter, at de har postet noget på deres profil. Når det kobles sammen med alle de informationer, som Facebook allerede har om brugeren, og herunder også de demografiske oplysninger – sted, køn, civilstand, alder – så begynder man at forstå hvor magtfuld en marketingplatform, de er i færd med at lave.
I skrivende stund er der ikke offentliggjort oplysninger om fremtidige udrulningsplaner for Real Time Ads, for de øvrige facebook brugere.
Implikationer
Nyheden om udviklingen er overvejende blevet udbredt gennem positivt spin via massemedierne og meningsdannere på nettet. For mange brands er Facebook annoncering vigtig for at øge deres ”vennebase”, men den genererer typisk en klikrate (CTR(%)), der ligger under det gennemsnitlige niveau for branchen. Ved at styrke dimensionerne, relevans og aktualitet, håber Facebook at kunne øge klikraten.
Der er dog også negative aspekter, der kan bevirke, at både brugere og brands sætter spørgsmålstegn ved det nye format. Det er ikke første gang, der har været kontroverser omkring Facebook og privatindstillinger, såsom registrering af brugernes aktivitet. Det sprængende punkt i denne sag er, om brugerne vil synes om at blive præsenteret for budskaber, der tydeligt ændres alt efter det indhold, de poster i deres status, eller om det også vil blive opfattet som en indtrængning i brugernes privatsfære. Facebooks ønske om at begrænse testen til kun 1% af deres brugere er klart et forsøg på at tage højde for fortrolighedshensynet og samtidig teste stigningen i konverteringsraterne. Hvis begge variable falder positivt ud, kan vi klart forvente en udvidelse af Real Time Ads programmet i den nærmeste fremtid.
Resumé
Facebooks annoncer i realtid, hvor det, brugeren poster på Facebook, bruges som behovsbaserede søgninger, der udløser annoncer i realtid, er deres seneste modtræk til Googles tiltag til at blande søgning og sociale medier. Og lige så højrøstet som Google lancerer deres ”+1” funktion, lige så lydløst tester Facebook deres egne hemmelige våben, og et af dem er altså annoncer I realtid.