Retail media er et medie i markant vækst, og det er en potentiel gamechanger. Kort fortalt er retail media et medie, hvor retailers sælger annoncepladser tæt på selve salget direkte via egne platforme, ovenikøbet med mulighed for at udnytte førstepartsdata til at gøre annoncepladsen endnu mere attraktiv. Matas er i fuld gang og ser en stigende efterspørgsel fra annoncører, men helt generelt er konceptet ikke særlig udbredt eller udviklet herhjemme endnu.

I UK forventer GroupM, at der bruges £2.4 milliarder på retail media allerede næste år, og at det vil stige med 60 procent inden 2027. Det er altså et område i rivende udvikling, og vi kan godt forvente at se mere af det i Danmark over de kommende år.

Hvad er egentlig the big deal?

Retail media giver annoncører en unik mulighed at kunne købe ind i målrettet annonceplads tæt på selve salget i en verden, hvor cookies og tracking er sværere end nogensinde. I USA og UK er der en stor forventning til, at feltet kan være med til at disrupte det digitale annonceøkosystem og give store annoncører som Google og Meta kamp til stregen.

Men selv i de store markeder er det endnu et ungt og umodent system, da retailers stadig arbejder på at udvikle og bruge data rigtigt til at sælge produkterne. Det må altså forventes, at der de næste år vil være en form for test and learn-mentalitet fra både udbydere og indkøbere mens teknologien udvikler sig.

Forbrugerens reaktioner til sponserede produkter

Interessant nok viser kvalitative undersøgelser foretaget af Mindshare, at mange respondenter opfatter slet ikke at der er sponseret indhold eller kender konceptet. Dog er der en potentiel fælde, da de forbrugere som opfatter de betalte budskaber kan se dem som anmassende eller se dem som værende mindre attraktive.

Læs mere om dette, og om hvordan du som marketeer bør forholde dig, og hvilke muligheder der er i dette nye og spændende marked – og mange flere spændende indsigter i Mindshares trendrapport ’Mindshare Futures’ 2023.

Download hele rapporten her og dyk ned i afsnittet om retail media for mere viden på området.

Du er også velkommen til at kontakte Simone Misser-Pedersen, Senior Consultant i Strategy & Analysis på simone.pedersen@mindshareworld.com.