Men BT har de seneste årtier også ført en omtumlet tilværelse. BT er gået fra at være en profitabel, godt sælgende løssalgsavis i slut 70’erne, hvor mere end 200.000 danskere dagligt betalte for at få en BT avis langet over kioskdisken. Dengang målte avisen 732.000 daglige læsere. I dag er BT en gratisavis med kun 168.000 daglige læsere.
Skiftet til en gratisavis og faldet i daglige læsere kan siges at bunde i konkurrencen fra kommerciel TV og at folks behov for hurtige nyheder er rykket over på mobilen. Og hvor konkurrenten Ekstra Bladet har haft en klar tabloidprofil, har BT skulle favne bredt og være en sportsavis, en familieavis og senere en gratisavis for de unge efter sammenlægningen med MetroXpress. Og hidtil har BT været den sidste overlevende fra gratisaviskrigen med MetroXpress, Urban, 24timer og Nyhedsavisen, der alle lukkede igen efter milliontab.
Tilbage i 00’erne blev der lavet store print årsaftaler med BT, hvor der blev lagt 2 cifrede millionbeløb, som i dag er faldet med 80-90%. De sidste to års Corona har også været hårde ved BT. 30% af læserne forsvandt og trafikavisen BT-Metros tidligere position, der nemt kunne bidrage med mere end 10% dækning på en medieplan er nu væk. Efter mange omlægninger gennem tiden i den kommercielle afdeling, har Berlingske heller ikke lagt det store engagement i at sælge BT på print trods nye muligheder i 2022 med 4 lokaludgaver.
I lyset af den nedadgående omsætning på BT, betyder lukningen ikke det store for vore kunder. I dagbladskategorien har vi stadig Ekstra Bladet, og de øvrige dagblade, som i kraft af troværdigt redaktionelt indhold og gode priser stadig er relevante over for interessante målgrupper, typisk velstillede ældre 50+.