Årets NextM er overstået, og man kan vist roligt sige, at cirkus kom til byen. På den store scene var der spændende navne som eksempelvis bestselleren Bob Hoffmann og filminstruktør Oobah Butler. Udover de inspirerende talks på scenerne, bød NextM også på en stor Techgarden, hvor man kunne gå på eventyr i teknologien. I dette indlæg kigger jeg nærmere på, hvad området havde at byde på, og deler nogle af mine oplevelser derfra.

Cirkustemaet

Temaet for dette års NextM var ”The Media Circus”, og mens man kunne holde møder blandt gøglere og karruseller, var der andre virksomheder, der valgte at integrere temaet i deres produkter. Det gjorde Dansk Reklamefilm. De havde bygget et klassisk skydetelt, hvor man kunne skyde bjørne og gæs, som man kender det fra Tivoli. Selvfølgelig med deres Biospil-app som platform for skyderiet.

Mens spillet i sig selv var velkendt, var måden, hvorpå produktet blev vist en succes, og skilte sig godt ud fra de omkringliggende stande, der mindede mere om klassiske messestande med roll-ups og flyers. ”Context matters” på medier – men så sandelig også på messer.

Vi kommer ikke uden om AR/VR

Efter et imponerende antal AR/VR-stande til sidste NextM, der blev holdt i samarbejde med CopenX Realities, var teknologiens tilstedeværelse i år mindre men mere fokuseret. Standene stod i år endnu skarpere både i forhold til deres digitale verdener men også i forhold til, hvordan man kan bruge AR/VR som et salgsværktøj.

Det digitale designbureau Kanda introducerede mig for en case for Hovmand, der sælger industrilifte. Her hjælper AR Hovmands sælgere med at demonstrere liftene over for potentielle kunder. Med AR får kunden muligheden for at se, om liften eksempelvis kan nå op til øverste hylde. Eller om den kan komme igennem de smalle gange på lageret. På den måde hjælper teknologien med at sikre, at Hovmands kunder får den rigtige lift samtidig med at produktet bliver set ”in action”. Alt sammen noget, der gør det nemmere for Hovmand at gennemføre et salg.

Hvilket kunstværk er du?

Helt anderledes var Googles stand, hvor marketing var trådt i baggrunden, og der blev fremvist tech for techens skyld. Her havde søgemaskinegiganten opsat en photobooth, som var koblet på deres Arts & Culture-database. Fik du taget et billede, blev det automatisk sammenholdt med alle kunstværker i databasen.  Maskinen præsenterede derefter det kunstværk, du ligner mest, samt en overensstemmelses score mellem dig og kunstværket i procent. Så kunne man ellers være både 71% Mona Lisa eller 63% Skriget.

Målbare Out Of Home-reklamer

Ethvert cirkus gemmer det store nummer til sidst, og efter min mening var det helt store nummer AFA JCDecaux, der præsenterede deres bud på fremtidens Out Of Home-reklamer. Og fremtiden er *trommehvirvel* – digital! Ikke kun at selve skærmen kan vise digitale film. Det er der ikke så meget nyt i -men nu kan man måle eksponeringerne i realtime.

Målingerne sker ved at wifi routere i de enkelte skærme registrere MAC-adresser på smartphones i zonen omkring skærmen. Disse registreringer bruges så til at udregne hvor mange mennesker der er, hvor langt de er væk og hvor længe de er i zonen og på baggrund af det, kan vi udregne antallet af impressions leveret på det specifikke tidspunkt.

Hvis det ikke var nok, kan AFA JCDecauxs løsning også gøre det muligt at se demografien på de forbipasserende. Og på længere sigt også deres interesser. Det sker gennem et samarbejde med flere partnere, herunder All Unite og Facebook. Især partnerskabet med Facebook er interessant, da det derved vil være muligt at skubbe data tilbage i Facebook igen og ud fra det lave retargeting på de personer, der har set din OOH-reklame. Jeg glæder mig i hvert fald til at se teknologien blive rullet rigtigt ud, da det er en interessant måde at kombinere online og offline.

Alt i alt bød Techgarden i år på mange spændende idéer. Jeg håber, vi ses til mere ny teknologi på næste års NextM.

Læs mere om Kandas projekt her:

https://www.kanda.dk/virtual-engineering-ar

Har du spørgsmål til blogindlægget, så er du meget velkommen til at kontakte vores Head of Campaign Management, Anders Larsen på: anders.larsen@mindshareworld.com